Kommuniké från extra bolagsstämma i Rabbalshede Kraft AB (publ)

Rabbalshede Kraft AB (publ) (”Bolaget”) höll idag den 31 januari 2017 en extra bolagsstämma i Göteborg under ordförandeskap av Karl-Erling Trogen. På bolagsstämman fattades beslut om att minska aktiekapitalet för avsättning till fritt eget kapital, beslut om riktad emission till Greystone Sweden Venture AB (”Investeraren”) samt val av styrelse. Bertil Villard valdes till ny styrelseordförande.

Vid den extra bolagsstämman fattades beslut om att minska aktiekapitalet med 126 843 931 kr för avsättning till fritt eget kapital. Stämman beslutade vidare om riktad emission till Investeraren. Stämman beslutade att Bolagets aktiekapital ska öka med högst 176 450 000 kronor genom nyemission av högst 35 290 000 aktier av serie B i Bolaget.

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att Bolagets styrelse ska bestå av sex stämmovalda ledamöter. Stämman beslutade vidare omval av Karin Kronstam, Jean Baptiste Oldenhove, Matthieu Baumgartner samt nyval av Bertil Villard, Annika Ahl Åkesson och Jeff Mouland. Till styrelsens ordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma valdes Bertil Villard.

Stämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till Karin Kronstam för tiden intill nästa årsstämma utgår i enlighet med beslut vid årsstämman den 1 juni 2016. Stämman beslutade att inget arvode ska utgå till Jean Baptiste Oldenhove, Matthieu Baumgartner, Annika Ahl Åkesson och Jeff Mouland för tiden intill nästa årsstämma. Till Bertil Villard ska det utgå ett arvode för tiden intill nästa årsstämma om 87 500 kronor. Stämman beslutade att ett arvode ska utgå till styrelsen om totalt 458 500 kronor för perioden 1 januari 2016 till 1 juni 2016 varav 146 000 kronor ska utfå till styrelsens ordförande och 62 500 kronor till vardera ledamot med möjlighet för respektive ledamot att avstå från att erhålla sitt styrelsearvode för denna period.

Bertil Villard (f 1952) är styrelseordförande i Landsort Care 1-3 AB och Strax AB samt styrelseledamot i Prior & Nilsson Fond- och Kapitalförvaltning AB, Cleanenergy AB, Polaris Invest A/S, Polaris Management A/S, SamSari AB, Samsari Act Group AB och ECODC AB.

Jeff Mouland (f 1967) är styrelseordförande i Ballycadden Wind Farm LTd. samt styrelseledamot i Silicon Ranch Corporation och Smiling Land Foundation.

Annika Ahl Åkesson (f 1965) är CFO på Ernst Rosén AB.

Protokollet från bolagsstämman samt mer information om besluten finns att tillgå på Bolagets hemsida www.rabbalshedekraft.se

Tel. +46 (0) 702-79 79 43 , E-mail; britta.ersman@rabbalshedekraft.se

Rabbalshede Kraft AB (publ) projekterar och etablerar landbaserade vindparker som drivs i egen regi, i samarbete med andra aktörer eller till försäljning där bolaget kan erbjuda operativa tjänster. Rabbalshede Kraft bildades 2005 och förvaltar idag 139 vindkraftverk varav 71 verk inom åtta vindparker är i egen ägo. Den producerade elen från bolagets vindparker i drift säljs på den öppna elmarknaden Nord Pool.
Följ bolagets utveckling på

Detta är Greystone Infrastructure Fund and Managed Investments Inc.
Greystone Infrastructure Fund investerar globalt i medelstora bolag med attraktiv riskjusterad avkastning och som kan ge stabila kassaflöden på lång sikt. Greystone Infrastructure Fund är en del av de alternativa tillgångarna som förvaltas av Greystone Managed Investments Inc.

Grundat 1988, Greystone Managed Investments Inc. är en privatägt kanadensiskt institutionella kapitalförvaltare. Kontrollerat av de anställda, är företaget en av Kanadas största oberoende institutionella kapitalförvaltare med över $ 30 miljarder i tillgångar under förvaltning. Greystone erbjuder in-house expertis inom ränte-, kanadensiska aktier, amerikanska aktier, internationella aktier, infrastruktur och fastigheter och bolån. Greystone har sitt huvudkontor i Regina, med kontor i Toronto, Winnipeg och Hong Kong. För mer information om Greystone Managed Investments Inc., besök https://www.greystone.ca/