Rabbalshede Kraft säljer två verk till Svenska Kyrkan

Rabbalshede Kraft AB (publ) har tecknat avtal med Göteborgs stift om att sälja två vindkraftverk i vindpark Dingle-Skogen Vind i Munkedals kommun som är under uppförande.

Vindpark Dingle-Skogen Vind omfattar totalt 14 vindkraftverk och blir Rabbalshede Krafts femte vindpark i drift. Totalt uppgår investeringen till 490 MSEK vilket gör parken till Bolagets hittills största investering. Avtalet med Göteborgs stift innebär att Rabbalshede Kraft säljer två vindkraftverk inom vindparken till marknadsmässiga villkor.

”De två vindkraftverken uppförs på Göteborgs stifts marker och Rabbalshede Kraft kommer tillsammans med leverantören att svara för drift och underhåll. Vi bygger vindparker i egen regi men också i samarbete med andra aktörer, både stora och små. Vi välkomnar därför Göteborgs stift som en av våra partners mot målet att etablera vindparker som sammanlagt kan producera 1,5 TWh el vid utgången av 2015”, säger Thomas Linnard, VD, Rabbalshede Kraft.

”Vi ser mycket positivt på satsningar med förnybar energi genom vindkraftutbyggnad och glädjer oss åt att ge församlingar möjlighet att bli delägare i vindkraftverken i Munkedals kommun. Hittills har församlingar tecknat andelar motsvarande ca 60 procent av elproduktionen från ett verk.”, säger Per-Erik Hallin, egendomsförvaltare på Göteborgs stift.

Vindkraftverken kommer successivt att driftsättas under andra halvåret 2013, hela vindparken beräknas producera cirka 82 000 MWh per år vilket motsvarar förbrukningen av hushållsel i 13 500 hushåll.

Thomas Linnard, VD Rabbalshede Kraft
Tel. +46 (0) 706-100 120 , E-mail; thomas.linnard@rabbalshedekraft.se

Per-Erik Hallin, Egendoms förvaltare på Göteborgs stift
Tel +46 (0) 31-771 30 02 eller +46 (0) 706 18 16 30