Rabbalshede Kraft tecknar finansieringsavtal med DnB NOR

Rabbalshede Kraft AB (publ) har tecknat ett finansieringsavtal med DnB NOR som säkerställer företagets närmaste utbyggnadsplaner. Bankfinansieringen svarar för en viktig del av ett investeringsprogram motsvarande 350 MSEK under innevarande räkenskapsår. ”Jag känner att det är både en styrka och en lättnad att i en tid av allmän finansoro kunna tillkännage att vi fortsätter att trygga finansieringen för våra vindkraftsprojekt”, säger Thomas Linnard, VD för Rabbalshede Kraft. ”Finansieringsavtalet stärker också vår trovärdighet som aktiv vindkraftsaktör med omfattande etableringsplaner, särskilt i vår relation till markägare och leverantörer av vindkraftverk”, tillägger Thomas Linnard. Den 28 augusti invigs vindkraftsparken Kil i Tanums kommun av Infrastrukturminister Åsa Torstensson. Vindparken består av fyra verk av modellen Enercon E82 á 2 MW. Vindkraftverken ger en årlig elproduktion på upp till 22 GWh, vilket motsvarar ca 1 000 villors elförbrukning (20 000 kWh/år).