Rabbalshede Kraft välkomnar en ny strategisk delägare i Bolaget

Rabbalshede Kraft välkomnar en ny strategisk och långsiktig delägare i Bolaget, Manor Investment S.A. (”Manor”).

Manor, en Luxemburgregistrerad industriell aktör inom förnybar energi har investerat i Rabbalshede Kraft via en riktad emission om 171.6 MSEK där Manor har erhållit 14 300 000 nya B-aktier till en kurs om 12 SEK vilket motsvarar 32 procent av kapitalet. Med anledning av den riktade emissionen är det styrelsens avsikt att inom kort genomföra en företrädesemission.

Både den riktade emissionen som har genomförts till Manor och den företrädesemission som planeras avser primärt finansiera det egna kapitalet för att bygga vindparkerna Årjäng NV, Årjäng SV och Skaveröd/Gurseröd om totalt 33 verk och en effekt på 101 MW. Den beräknade produktionen för de tre vindparkerna uppgår till 289 GWh per år och kommer att öka Bolagets produktionskapacitet med över 100 procent.

”Det är med tillfredsställe som vi presenterar Manor som delägare i Bolaget. Manor är ett privatägt industriföretag känt för att göra långsiktiga och hållbara investeringar, bolaget har betydande erfarenhet av vindkraft som ägare av det franska vindkraftsföretaget Atalante Energies.

Vi planerar att påbörja bygget av vindparkerna Årjäng NV, Årjäng SV och Skaveröd/Gurseröd i juli 2013 för färdigställande under slutet av 2014. Projektet blir den hitintills största investeringen i Bolagets historia”, säger Thomas Linnard, VD Rabbalshede Kraft.

Rabbalshede Krafts aktiekapital uppgår efter den riktade emissionen till 453 447 770 SEK fördelat på 1 000 000 A-aktier och 44 344 777 B-aktier envar med ett kvotvärde om 10 SEK. Under processen har Swedbank First Securities varit Rabbalshede Krafts finansiella rådgivare. Rådgivare till Manor har under transaktionen varit Treïs, Deloitte, DNV Kema och Vinge.

För ytterligare information kontakta;
Thomas Linnard, VD, tel. +46 (0) 525-197 11, +46 (0) 706-100 120

Rabbalshede Kraft AB (publ) är en snabbväxande aktör inom vindkraft. Bolaget har sedan start år 2005 medverkat till driftsättningen av 48 vindkraftverk varav 26 vindkraftverk inom fyra vindparker förvaltas i egen regi. En omfattande projektportfölj utgör grunden för tillväxt, Bolaget har ytterligare 14 verk under byggnation och runt 350 verk i upphandlings, ansöknings- och projekteringsfas. Rabbalshede Krafts övergripande mål är att skapa värdetillväxt för bolagets aktieägare genom att i egen regi, i samarbete med andra aktörer och genom avyttring bidra till driftsättningen av 250 verk till och med år 2015. Följ Bolagets utveckling på www.rabbalshedekraft.se

Detta är Manor Investment S.A.
Manor är ett privatägt industriföretag som tillhandahåller långsiktigt utvecklingskapital till entreprenörer och industriella projekt i Europa som syftar till bättre användning av energi- och naturresurser. Manor backas upp av privata, långsiktiga, evergreen investerare med en stark industriell och entreprenöriell tradition och med stark etik och normer för styrning. Manors målsättning är att verka från ett begränsat antal plattformar inom fyra områden, alla inriktade på en bättre och mer effektiv användning av energi och naturresurser:

”Generering av förnybar och decentraliserad energi” Produktion av grön värme och el (vindkraft, biomassa, vattenkraft)
”Energieffektivitet” Teknik och tjänster för att minska energiförbrukningen (effektiv värme- och kylsystem, intelligenta hus)
”Hållbart jordbruk” Miljövänliga innovationer för att främja ett balanserat och hållbart jordbruk, svara för morgondagens behov av mat (intelligent bevattning, naturliga gödselmedel, miljöstyrning av vatten och skog)
"Material effektivitet och avfallshantering" Användning av timmer, gröna förpackningar, återvinning av avfall i alla typer av material för industriföretag, kommuner och invånare

Manor antar konsekvent en långsiktig syn på sina investeringar och strävar efter att samarbeta med familjeföretag som de anser passar sin företagskultur bäst. Det är redan aktiva inom vind i Frankrike, genom Atalante Energies och inom trä och biomassa i Österrike, genom Cycleenergy. Rådgivare till Manor är Treïs (www.treispartners.com).