Harry Potter-butik öppnar på Stockholms Centralstation

Report this content

När den nya boken Harry Potter och Det fördömda barnet släpps i Sverige görs det i en unik butik på Stockholms Centralstation. Det är förlaget Rabén & Sjögren som ligger bakom satsningen.

Den 11 oktober öppnar Rabén & Sjögren en tillfällig butik på Stockholms Centralstation för att fira utgivningen av den efterlängtade svenska översättningen av Harry Potter och Det fördömda barnet.

Kl 08.00 torsdagen den 13 oktober släpps sedan den nya boken i popup-butiken och under hela veckan kommer besökarna att kunna lyssna på högläsning, läsa, lösa quiz och delta i tävlingar, pyssla och träffa bokens översättare. De hundra första besökarna får en exklusiv poster. Butiken kommer sälja alla Harry Potter-böcker som är utgivna på svenska och stänger sedan för gott söndagen den 16 oktober.

Den nya boken Harry Potter och Det fördömda barnet del ett och två släpps i Sverige den 13 oktober i översättning av Lena Fries-Gedin, som översatt alla tidigare Harry Potter-böcker till svenska, och Jessika Gedin. Intresset för boken är enormt stort och svenska återförsäljare har lagt förhandsbeställningar på 80 000 exemplar – ett rekordintresse för en barnbok.

Öppettider, program och övrig information finns på rabensjogren.se. Sidan uppdateras löpande.

Om boken:
Det har alltid varit svårt att vara Harry Potter, och det är inte mycket enklare nu när han är en överarbetad anställd på Trolldomsministeriet, make och pappa till tre skolbarn.

Medan Harry brottas med ett förflutet som ständigt gör sig påmint, måste hans son Albus slåss mot ett arv han aldrig velat ta del av. Det förflutna och nutiden smälter samman på ett olycksbådande sätt och både far och son blir medvetna om den obekväma sanningen: Ibland kommer mörkret från platser man inte väntat sig.

Mer information:
Repetitionsutgåvan av manusboken Harry Potter och Det fördömda barnet, del ett och två, utkommer den 13 oktober. Det ger alla läsare i Sverige, som inte kommer att kunna se pjäsen i London, möjlighet att ta del av den storslagna, åttonde Harry Potter-berättelsen.

Boken baseras på en ny originalberättelse av J.K. Rowling, Jack Thorne och John Tiffany, Harry Potter och Det fördömda barnet, som är en ny pjäs av Jack Thorne. Det är den första Harry Potter-berättelsen som sätts upp på en teaterscen. Pjäsen hade världspremiär i West End den 30 juli 2016.

J.K. Rowling är författaren till den bästsäljande Harry Potter-serien, som består av sju böcker, utgivna mellan 1997 och 2007. Böckerna har sålt i över 450 miljoner exemplar över hela världen, de ges ut i över 200 territorier, är översatta till 79 språk, och har blivit åtta filmsuccéer.

J.K. Rowling har skrivit tre böcker till förmån för välgörenhet: Quidditch genom tiderna och Fantastiska vidunder och var man hittar dem  för Comic Relief, och The Tales of Beedle the Bard för Lumos.

2012 lanserades J.K. Rowlings digitala underhållningsplattform Pottermore, där fans kan ta del av nya historier och djupdyka i den magiska trollkarlsvärlden.

Förutom att samarbeta kring  Harry Potter och Det fördömda barnet, del ett och två, debuterar J.K. Rowling också som manusförfattare till filmen Fantastiska vidunder och var man hittar dem, en utvidgning av den magiska trollkarlsvärlden. Filmen har premiär den 18 november 2016.

För mer information, kontakta:
Kajsa Loord, kommunikationsansvarig, kajsa.loord@norstedts.se, 070-267 84 47
Cecilia Knutsson, förläggare för Harry Potter och Det fördömda barnet, cecilia.knutsson@rabensjogren.se, 070-218 34 15
Olle Lidbom, kommunikationschef, olle.lidbom@norstedts.se, 070-185 21 15

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och non-books. Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk. Norstedts Förlagsgrupp ägs sedan 1 juli 2016 av Storytel AB