Tio över ett – när hela staden måste flytta

Report this content

NY BOK | Tio över ett är den första ungdomsromanen, och den första skönlitterära boken överhuvudtaget, som handlar om Kirunaflytten. En bok om vad som händer i en människa när marken bokstavligen rycks undan hennes fötter och hennes hem ska jämnas med marken. Men också en stark berättelse om kärlek och vänskap.

Författaren Ann-Helén Laestadius är född och uppvuxen i Kiruna. Hon är dotter till en gruvarbetare och levde under uppväxten med rädslan för att gruvan skulle läggas ner och familjen tvingas flytta. I hennes nya bok Tio över ett (rec.dag 18 juni) är det oron för att gruvan ska rasera stan som håller huvudpersonen vaken om nätterna.

Först i Kirunas stora omvandling rivs Ann-Helén Laestadius gamla uppväxtmiljö Bromsgatan. Maja, hennes huvudperson, bor ett par hundra meter därifrån. Snart måste familjen flytta, och varje cell i Maja är påverkad. Varje natt ställer hon klockan på tio över ett. Vem ska annars väcka mamma, pappa och lillasyster när huset rasar ner i gruvhålet?

LKAB spränger under jord och stadens flytt rycker närmare. Familjen har fått en ny fin lägenhet, men det enda Maja vill är att bo kvar i sitt gamla hus. Hon litar inte på politikerna och bolagscheferna som säger att stan inte kan rasa.

Maja oroar sig för att bästisen Julia ska bli tvungen att flytta till Luleå och att Albin i parallellklassen ska bli kär i någon snygg handbollstjej. Men ingenting skrämmer henne lika mycket som gruvan.

Ann-Helén Laestadius kryper under skinnet på högstadietjejen Maja och beskriver hennes känslor och rädslor så att man verkligen är där, i ett kyligt Kiruna där förändringens vindar blåser.

Recensionsdag 18 juni.

Ann-Helén Laestadius är same och född i Kiruna 1971, där hon bodde där fram till 1999. Hon är journalist och författare och har gett ut fem ungdomsromaner. Hon har fått Studieförbundet Vuxenskolan författarpris, Rubus Arcticus (Norrbottens läns landstings stora kulturpris) och Solna stads kulturpris. På temat Kirunaflytten har hon också skrivit en reportagebok och radioteater för P1.

Presskontakt: Eva Whitebrook, eva.whitebrook@norstedts.se, telefon 0709-75 17 18

I vårt pressrum på www.rabensjogren.se finns bland annat omslagsbilder och författarporträtt att ladda ner.

Karl Thorson
Kommunikationsansvarig, Rabén & Sjögren