Rådet för hållbar produktmedia: Branschöverskridande råd ska påverka branschen i rätt riktning

Report this content

RHP (Rådet för hållbar produktmedia) lanseras nu med sajten www.hallbarproduktmedia.se. Initiativet ska bli en kunskapsbank för att göra produktmedia till ett hållbart media för framtiden, där rådet ska kunna vara med och påverka branschutvecklingen i rätt hållbarhetsriktning. För att lyckas med det ser RHP att det krävs stora insatser från såväl producenter, leverantörer och slutkund.

Bakom initiativet står slutkundernas leverantörer Marknadsbyrån, Master Design, Olsson & Co och Wackes samt återförsäljarnas producenter New Wave Group och Sandryds – samtliga stora aktörer inom olika delar av branschen.

– Det är viktigt för oss att både producenter och leverantörer står bakom RHP. Det är bara tillsammans, över konkurrerande gränser, som vi kan skapa verklig förändring. Vi ska på sajten vara oberoende och bjuda på kunskap till såväl producenter, leverantörer som slutkund. Här ska vi samla länkar till myndigheter och berörda statliga verk, vi ska bygga upp en faktabank, skapa checklistor för slutkunden – så att alla enklare kan ta sitt regelmässiga och moraliska ansvar, säger Tomas Olsson, en av initiativtagarna till RHP och vd på Olsson & Co.

Produktmedia har under många år varit en bransch där det varit svårt att få en överblick på produktionen och resan till användaren. Ofta har priset varit den avgörande faktorn och hållbarhetsfrågorna har marginaliserats.

– Produktmedia är en kommunikationskanal som när den används rätt kan bygga varumärke på ett fantastiskt sätt. Men hållbarhetsmässigt har branschen historiskt stor förbättringspotential. Med RHP ska vi underlätta för alla aktörer att göra mer rätt, öka kunskapen om vad man kan göra för att ta mer hållbara beslut, men också berätta vad som krävs för att inte bryta mot regler och förordningar, säger Erica Persson, inköps- och hållbarhetschef på Sandryds.

RHP är ett oberoende och transparent råd som ser lagkrav som ett minimum och som vill inspirera till bättre affärer där hållbarhet blir en avgörande parameter. Den nya sajten ska vara en samlingsplats för kunskap, diskussion och information för alla som hanterar produktmedia.

– Tack vare att vi är ett antal bolag som tidigt har intresserat oss för hållbarhetsfrågor och brinner för att kunna bidra till att produktmedia blir ett mer hållbart media, hoppas vi kunna inspirera och hjälpa andra. En viktig del är att slutkunden uppmärksammas på att det både kommit nya krav från myndigheterna kring produktmedia, men också att produktmedia blir än mer effektivt om man tar hållbarheten på allvar, säger Roger Lobergh, inköpschef på Master Design.

För mer information, vänligen kontakta:

Elin Axelsson, Hållbarhetschef, Wackes AB, 0702-917662

Erica Persson, Inköp- & Hållbarhetschef, Sandryds AB, 0705-167617

Håkan Pettersson, VD Textilgrossisten Hefa (New Wave Group), 0708-374615

Johan Aronsson, VD Marknadsbyrån AB, 0735-369249

Roger Lobergh, Inköpschef Master Design AB, 0704-347893

Tomas Olsson, VD Olsson & Co, 0708-676200

Taggar:

Citat

Tack vare att vi är ett antal bolag som tidigt har intresserat oss för hållbarhetsfrågor och brinner för att kunna bidra till att produktmedia blir ett mer hållbart media, hoppas vi kunna inspirera och hjälpa andra. En viktig del är att slutkunden uppmärksammas på att det både kommit nya krav från myndigheterna kring produktmedia, men också att produktmedia blir än mer effektivt om man tar hållbarheten på allvar.
Roger Lobergh, inköpschef på Master Design.