Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001

Radians Innova AB (publ) Org. Nr. 556196-4403 Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001 Radians Innova utvecklar, tillverkar och marknadsför optroniska system och komponenter för testning och mätning inom fiberoptisk telekommunikation. Radians Innova kombinerar spjutspetsteknologi inom laser, optik, elektronik och finmekanik. * Faktureringen under årets första sex månader uppgick till 2,4 (2,6) Mkr * Rörelseresultatet uppgick till -6,3 (-4,6) Mkr och resultatet efter finansiellt netto till -6,0 (-4,7) Mkr. * Produktion och serieleveranser startade i juni. * Ny verkställande direktör har tillträtt * Utvecklingsarbetet med Radians PICO TM fortsätter planenligt. * Förberedelser pågår för att tillföra bolaget ytterligare kapital Verksamheten Radians produkter indelas i två produktområden: Optisk test- och mätutrustning Radians PICO TM utgör fjärde generationens kontinuerligt avstämbara laser. Den är modulär för inbyggnad i test- och mätinstrument avsedda för fiberoptiska telekom-komponenter. Diffraktiv optik Ett teknikområde för uppdelning och styrning av ljus. Diffraktiva element används bland annat i PICO. Marknad Radians kunder utgörs av företag som tillverkar test- och mätinstrument inom det fiberoptiska produktområdet och komponenter för telekom- marknaden. Kunderna återfinns främst i USA, Kanada, Europa och Japan. Exempel på kunder som tillverkar test- och mätutrustning är bl.a. Exfo Electro Optical Engineering Inc., Kanada, Luna Technologies Inc, USA. Bland komponenttillverkande företag kan nämnas JDS Uniphase Inc, Kanada. Radians nya produkt Radians PICOTM, vilken är en av marknadens effektivaste lasrar, bidrar bland annat till att förkorta test- och mättiderna hos Radians kunder. Den totala marknaden för instrument av typen PICO beräknas under 2002 uppgå till ca. 6 000 enheter. Andra kvartalet 2001 Verksamheten inriktades i huvudsak på fortsatt utvecklingsarbete av PICO samt uppbyggnad av produktionsresurserna. I juni påbörjades serieleveranser av PICO, vilket var ca fem månader tidigare än vad som kommunicerades i föregående kvartalsrapport. Offertdiskussioner förs för närvarande med ett antal tillverkare av test- och mätutrustning i främst USA, Kanada, Europa och Japan. Under perioden 1 april -30 juni, 2001 uppgick faktureringen till 2,4 (1,7) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till -2,2 (-1,4) Mkr och resultatet efter finansiellt netto till -2,1 (-1,5) Mkr. Rörelseresultatet ovan har belastats med kostnader för avskrivning på goodwill med 0,4 (0,4) Mkr. Januari - juni 2001 Under perioden 1 januari -30 jun, 2001 uppgick faktureringen till 2,4 (2,6) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till -6,3 (-4,6) Mkr och resultatet efter finansiellt netto till -6,0 (-4,7) Mkr. I rörelseresultatet ovan ingår kostnader för avskrivning på goodwill med 0,8 (0,8) Mkr. För moderbolaget uppgick faktureringen till 2,4 (2,6) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till -5,3 (-3,6) Mkr och resultatet efter finansiellt netto till -5,0 (-3,7) Mkr. Personal Den 1 juni tillträde Per Danielsson befattningen som VD i bolaget. Per Danielsson kommer närmast från SAAB Ericson Space AB i Göteborg där han innehade befattningen som divisionschef för digitala produkter. Antalet anställda uppgick den juni 2001 till 36 (28) personer, varav 8 (4) kvinnor. Medelantalet anställda under årets första sex månader uppgick till 36 (30), varav 8 (4) kvinnor. Investeringar Bolagets investeringar i anläggningstillgångar uppgick under årets första sex månader till 20,9 (16,3) Mkr. Härav utgjorde investeringar i produktutveckling 19,6 (13,1) Mkr och övriga investeringar 1,3 (3,2) Mkr. Likviditet och finansiell ställning Netto disponibla medel inklusive kortfristiga räntebärande placeringar samt outnyttjad checkräkningskredit om 1,4 Mkr uppgick den 30 juni, 2001 till 12,2 Mkr (37,9 Mkr den 31 december 2000). Koncernens nettokassa exklusive restvärde på finansiella leasingkontrakt, uppgick den 30 juni, 2001 till 7,3 (60,4) Mkr (32,5 Mkr per den 31 december, 2000). Koncernens eget kapital uppgick den 30 juni, 2001 till 88,0 Mkr (93,9 Mkr per den 31 december 2000). Koncernens soliditet uppgick den 30 juni, 2001 till 89 procent (88 procent per den 31 december 2000). Antalet aktieägare uppgick till 174. Härtill kommer teckningsoptioner som vid full teckning ger upphov till ytterligare 406 716 aktier Radians styrelse kommer enligt plan att kalla till en extra bolagsstämma under första hälften av september för att besluta om styrelsens förslag till nyemission. Närmare information om omfattning och villkor kommer att skickas ut och kungöras före augusti månads utgång. Framtidsutsikter Radians omsättning för 2001 beräknas bli högre än 2000 till följd av de kundleveranser som påbörjats. Det operativa resultatet för 2001 beräknas bli negativt men mindre i förhållande till förlusten föregående år. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i överensstämmelse med årsredovisningslagen och god redovisningssed. Samma redovisnings- och värderingsprinciper har används i denna delårsrapport som i den senaste årsredovisningen. I samband med bokslutet för år 2000 beslöt bolaget att följa Redovisningsrådets rekommendationer, RR 15 avseende redovisning av Immateriella tillgångar för redovisning av utgifter för produktutveckling. För att jämförelsen med föregående års värden skall bli korrekt har föregående års värden omräknats i enlighet med dessa rekommendationer. Radians Innova balanserar kostnader för utveckling och kommer att skriva av dessa över produkternas livslängd, dock längst över fem år. Under 2000 balanserades 29,0 (17,4) Mkr och under de två första kvartalen 2001 19,6 (13,1) Mkr. Balanserade utvecklingskostnader avser i sin helhet projektet PICO. Sammanlagt uppgick balanserade utvecklingskostnader per 30 juni, 2001 till 66,0 (46,4 per den 31 december, 2000) Mkr. Göteborg den 17 augusti 2001 Radians Innova AB (publ) Per Danielsson Verkställande direktör Kommande informationstillfällen Delårsrapport januari- september: 7 november, 2001 Bokslutskommuniké 2001: februari 2002 Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor. Särskild redovisning för moderbolaget har inte publicerats eftersom koncernens och moderbolagets redovisning i allt väsentligt sammanfaller. För ytterligare information kontakta: Per Danielsson, verkställande direktör 031-733 30 54 Mats Olsson, ekonomichef 031-733 3010 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00840/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00840/bit0001.pdf