Ny styrelseordförande i Radians Innova

Ny styrelseordförande i Radians Innova I samband med ordinarie bolagsstämma den 29 mars 2001 i optronikföretaget Radians Innova AB i Göteborg, valdes den nuvarande styrelseledamoten Håkan Jansson, ansvarig för IT-investeringar inom Investor AB's helägda dotterbolag Investor Growth Capital, till ny styrelseordförande. Han efterträder därmed Hans Ahlinder som dock kvarstår i styrelsen. Till övriga styrelseledamöter omvaldes Staffan Ingeborn, Hans Ahlinder, Sverker Hård, Carl Kleman samt nyvaldes Göran Olsson från Stiftelsen Industrifonden. Radians Innova AB utvecklar, tillverkar och marknadsför avstämbara laser- system för testning, mätning och drift av fiberoptiska komponenter och system för telekom. Produkterna bygger på Radians unika förmåga att integrera optik, finmekanik samt elektronik, vilket ger kunderna möjligheter till en rationell produktion av komponenter och system samt säker övervakning och drift av näten. Marknaden för fiberoptiska komponenter uppgår idag till ca 7 Mdr USD och beräknas öka till 30 Mdr före 2004. Efterfrågan på dessa komponenter växer främst till följd av behovet av ökad informationsöverföring genom exempelvis Internet och utbyggnad av de fiberoptiska näten. Enligt en färsk rapport från analysföretaget Goldman-Sachs (20 mars 2001) är just nischen avstämbara lasrar högintressant eftersom de kan bidra till ökad kapacitet i befintlig industriell infrastruktur och minskade kostnader vid tillverkning av fiberoptiska komponenter. Radians Innovas huvudprodukt Radians PICOTM, ett av marknadens effektivaste laser-instrument för mät- och testning, har testlevererats till ett antal tillverkare i Nordamerika och Europa. Så sent som för en månad sedan fick Radians Innova en order på PICO till ett värde av drygt 2 mkr från amerikanska Luna Technologies Inc. Största ägare i Radians Innova AB är Innovationskapital Fond 1 AB med drygt 21 procent, Investor AB 20 procent och Stiftelsen Industrifonden med 17 procent. Mats Olsson Ekonomichef ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00280/bit0001.pdf