Ny verkställande direktör utsedd i Radians Innova

Ny verkställande direktör utsedd i Radians Innova Radians Innova har utsett Per Danielsson till verkställande direktör i bolaget. Per Danielsson kommer närmast från SAAB Ericson Space AB i Göteborg där Per Danielsson innehade befattning som divisionschef för digitala produkter. Per Danielsson tillträder befattningen i juli 2001. Radians Innova AB utvecklar, tillverkar och marknadsför avstämbara laser- system för testning, mätning och drift av fiberoptiska komponenter och system för telekom. Produkterna bygger på Radians unika förmåga att integrera optik, finmekanik samt elektronik, vilket ger kunderna möjligheter till en rationell produktion av komponenter och system samt säker övervakning och drift av näten. Marknaden för fiberoptiska komponenter uppgår idag till ca 7 Mdr USD och beräknas öka till 30 Mdr före 2004. Efterfrågan på dessa komponenter växer främst till följd av behovet av ökad informationsöverföring genom exempelvis Internet och utbyggnad av de fiberoptiska näten. Radians Innovas huvudprodukt Radians PICOTM, ett av marknadens effektivaste laserinstrument för mät- och testning, har testlevererats till ett antal tillverkare i Nordamerika och Europa. Serietillverkning beräknas komma igång under hösten 2001. Största ägare i Radians Innova AB är Innovationskapital Fond 1 AB med drygt 21 procent, Investor AB 20 procent och Stiftelsen Industrifonden med 17 procent. Mats Olsson Ekonomichef ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT00490/bit0001.pdf