Radians köps av det amerikanska optikföretaget Thorlabs

Radians köps av det amerikanska optikföretaget Thorlabs Göteborg och Newton, New Jersey, 27 januari, 2004. Radians Innova AB blir en del av Thorlabs Inc, en av världens ledande leverantörer av fiberoptiska komponenter och testsystem, baserat i New Jersey, USA. Radians verksamhet kommer att drivas vidare i Göteborg, men den nya tillhörigheten ger också nya produkt- och marknadsmöjligheter. - Radians familj av avstämbara laserkällor är ett perfekt komplement till vårt snabbt växande utbud av fiberoptiska test- och mätutrustningar. Köpet av Radians tillför en kritisk del till vår produktportfölj, säger Alex Cable VD och huvudägare av Thorlabs. Under mina nyligen gjorda besök i Göteborg har jag blivit imponerad av kompetensen hos Radians medarbetare. De står beredda att bidra med stora tillskott till Thorlabs produktutbud. Radians verksamhet kommer även att fortsättningsvis vara baserat i Göteborg. Det svenska bolaget kommer att fungera som ett nav för Thorlabs fortsatta expansion i Norden, liksom ett forsknings- och utvecklingscenter för vidareutvecklingen av avstämbara lasrar. - Vi välkomnar de nya och spännande möjligheterna som det innebär att vara en del av Thorlabs. Dels riktar sig Thorlabs mot en bredare marknad, dels kan vi samarbeta med Thorlabs utvecklingsgrupper i Tyskland och USA kring ett bredare utbud av produkter, säger Per Danielsson, VD för Radians. För mer information, kontakta Per Danielsson, VD Radians Innova AB på telefon 031-733 30 54 eller e-post per.danielsson@radians.se. Om Thorlabs Inc Thorlabs är en internationell företagsgrupp med en bred verksamhet inom optik. Produktportföljen innehåller ett omfattande utbud av produkter, allt från enkla optiska och mekaniska komponenter till integrerade test- och mätsystem. Thorlabs produkter tillverkas i produktionsanläggningar i USA, Tyskland, Japan och nu Sverige. I takt med att fotoniken når nya marknader, går Thorlabs tidigt in och erbjuder den utrustning och de komponenter och tjänster som krävs för att kunderna ska lyckas. För mer information, specifikationer och bilder, besök www.thorlabs.com, eller konktakta Amy Eskilson på telefon +1 (973) 579-7227 eller e-post aeskilson@thorlabs.com Om Radians Innova Radians Innova AB utvecklar, tillverkar och marknadsför avstämbara lasrar för den fiberoptiska telekommunikationsindustrin och för sensor- och spektroskopitillämpningar. De används framförallt som mycket exakta laserkällor i optiska mätinstrument där de kan svepa över breda våglängdsområden och möjliggöra snabba mätningar av komponenter och system. Produkterna bygger på Radians unika förmåga att kombinera avancerad laserteknik, optik, elektronik och finmekanik. Det gör Radians PICO till marknadens effektivaste avstämbara laserkälla. Mer information finns på företagets webbplats: www.radians.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/27/20040127BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/27/20040127BIT00500/wkr0002.pdf