Tidigarelagd produktionsstart av laser för fiberoptiska system

Tidigarelagd produktionsstart av laser för fiberoptiska system Efter ett antal beställningar under våren har Radians Innova tidigarelagt produktionsstarten av Radians PICOTM, ett av marknadens effektivaste laserinstrument för mät- och testning. Produktionsstart skedde i början av juni och de första leveranserna till kund har genomförts. Ytterligare beställningar till ett flertal kunder är under diskussion och produktionsvolymen kommer successivt att öka under hösten. Radians Innova AB utvecklar, tillverkar och marknadsför avstämbara laser- system för testning, mätning och drift av fiberoptiska komponenter och system för telekom. Produkterna bygger på Radians unika förmåga att integrera optik, finmekanik samt elektronik, vilket ger kunderna möjligheter till en rationell produktion av komponenter och system samt säker övervakning och drift av näten. Marknaden för fiberoptiska komponenter uppgår idag till ca 5 Mdr USD och beräknas öka till 14 Mdr före 2004. Efterfrågan på dessa komponenter växer främst till följd av behovet av ökad informationsöverföring genom exempelvis Internet och utbyggnad av de fiberoptiska näten. Största ägare i Radians Innova AB är Innovationskapital Fond 1 AB med drygt 21 procent, Investor AB 20 procent och Stiftelsen Industrifonden med 17 procent. Per Danielsson VD Vid frågor, kontakta Per Danielsson, VD, Radians Innova AB, tel: 031-733 30 54 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/26/20010626BIT00400/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/26/20010626BIT00400/bit0002.pdf