A Brand New World (fd Radio Design) etablerar Joint Venture tillsammans med Megabeam Media Limited A Brand New World har etablerat ett Joint Venture tillsammans med Megabeam Media Limited. Det nya bolaget heter Megabeam Networks Limited, har sitt huvudkontor i London och en filial i Stockholm. Syftet med samarbetet är att skapa den första av en helt ny typ av operatörer. Med en ny infrastruktur levereras tjänster och produkter med väl profilerade varumärken över de licensfria frekvensbanden. Lansering i Stor-britannien och Skandinavien kommer att ske i början av år 2001, nästa steg är en global etablering. A Brand New World kommer att utveckla teknikplattformen, ett omfattande system som spänner över flera teknikkompetenser. Till en början adresseras användare som har kommunikationsutrustningar som stödjer lågeffektsradiotekniken Blåtand. Den idag stora uppslutningen kring de facto standarden, borgar för utveckling av en bred flora Blåtandsprodukter. Dessa produkter kommer att kunna tillgodogöra sig utbudet från Megabeam Networks. MegaBeam Medias goda kontaktyta inom global media kombinerat med A Brand New Worlds gedigna kunnande inom cellulära system och Blåtandsteknik ger ett mycket slagkraftigt koncept som tar revolutionen inom Mobilt Internet till en andra fas. Ca 1.900 bolag har redan anslutit sig till Bluetooth Special Interest Group, vilket gjort Bluetooth till en global standard. Ericsson förutspår att 500 miljoner till en miljard enheter kommer att använda Bluetooth- teknologin år 2005. "Avsikten är att få in ytterligare ägare, som kan bidra till utvecklingen av Megabeam Networks. Samarbetet kommer initialt att leda till intäkter för A Brand New World i form av utvecklingsarbete och leverans av produkter till den tekniska plattformen. Vidare tar A Brand New World initiativet att bygga upp en helt ny operatör för distribution av tjänster", säger Pål Krüger, VD för A Brand New World. "Det nya bolaget har målsättning att bli ledande inom mobilt bredband. Vi befinner oss i långt framskridna förhandlingar med flera innehållsleverantörer. Den höga tekniska kvaliteten, genererad av ett bolag med A Brand New Worlds kaliber, bildar bas för innehållsleverantörer med starka varumärken och den nya generationens internetkunder", säger Ryan Jarvis, VD för Megabeam Networks. "Utvecklingen inom de licensfria frekvensbanden är en naturlig följd av databranschens rörelse mot trådlös kommunikation i kombination med de höga priserna på licenser och infrastruktur för tredje generationens mobiltelefonsystem", säger Mikael Joelsson, Business Innovation Group, A Brand New World. A Brand New World (fd Radio Design) är ett kunskapsföretag som utvecklar lösningar inom mobilt Internet, mobila radiosystem och datakommunikation. Företaget arbetar inom ett antal olika segment, bland annat sjukvård och hälsa, telekom, samt fordon och transport. A Brand New World har idag ca. 180 medarbetare med huvudkontor i Kista, Stockholm. Dotterbolagen Avantego AB, Brace AB, TransportOnline AS och ICU AB ingår i koncernen, som förutom i Stockholm har kontor i Göteborg, Oslo, Gdansk, Hong Kong, Söul och Signau, Schweiz. Radio Designs aktie är noterad på Nya Marknaden vid OM Stockholmsbörsen. Megabeam Media Limited är en ledande aktör inom mobilt bredband. Bolaget förhandlar om återförsäljaravtal med ledande producenter av musik, spel, information och videos. Med företagets expertis inom varumärke och marknadsföring kommer bolaget att skapa ett starkt kundkoncept för mobilt bredband. Megabeam Media har huvudkontor i London. Förkortningar ISM Industri, Science and Medical är ett samlingnamn på ett antal licensfria frekvensband, bl a det band som Blåtands tekniken opererar på, dvs 2.4GHz. Blåtand Blåtandstekniken är en de facto standard för lågeffektsradio som opererar på 2.4 GHz med en räckvidden på 10m. Utvecklingen av Blåtand drivs genom intressegruppen Bluetooth Special Interest Group som idag har 1882 anslutna medlemmar. För ytterligare information se www.abnw.net eller kontakta: Pål Krüger, VD, Mikael Joelsson, Affärsutvecklare A Brand New World A Brand New World Tel: 08-477 99 55 Tel: 08-477 99 28 Mobil: 0708-35 30 05 Mobil: 0708-29 78 84 paul.kruger@radiodesign.se mikael.joelsson@radiodesign.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/21/20000621BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/21/20000621BIT00160/bit0002.pdf