A Brand New World (fd Radio Design) får order från Lucent Technologies, USA

A Brand New World (fd Radio Design) får order från Lucent Technologies, USA Ordern med ett värde motsvarande drygt 5 MSEK innebär att A Brand New World skall tillhandahålla konsulttjänster för den första kommersiella testinstallationen av cdma450 *. Arbetet påbörjas omedelbart och beräknas fortsätta under nästkommande år. Uppdragsgivaren, dvs operatören Westel i Ungern avser att digitalisera sitt NMT 450* nät. Ordern innbär ett samarbete mellan A Brand New World och Lucent Technologies och utgör det första steget i att introducera cdma450 på global basis. Den 12 april i år tecknade A Brand New World en avsiktsförklaring (MoU) med Lucent Technologies om en strategisk allians, vilket nu har lett till en första order. Ordern innebär installation av ett antal cdma450 basstationer i det befintliga NMT450-nätet i Budapest-området. Provmätningar kommer att kunna utföras för att utvärdera samtalskvalitet, täckning, hand-over och andra kvalitetsmått. A Brand New World kommer tillsammans med Lucent Technologies även att arbeta inom andra CDMA- standarder med produktframtagning och tjänster. De snabbast växande mobilstandarderna är baserade på CDMA-teknologi. "Lucents världsomspännande marknadsposition och expertis inom CDMA- tekniken kombinerat med A Brand New Worlds etablering i Europa och gedigna kunnande inom cellulära system innebär att förutsättningarna för vårt samarbete är mycket goda. Det kommer att leda till betydande intäkter för A Brand New World i form av såväl konsulttjänster, utvecklingsarbete som produkter", säger Pål Krüger, VD för A Brand New World. A Brand New World (fd Radio Design) är ett kunskapsföretag som utvecklar lösningar inom mobilt Internet, mobila radiosystem och datakommunikation. Företaget arbetar inom ett antal olika segment, bland annat sjukvård och hälsa, telekom, samt fordon och transport. A Brand New World har idag ca. 180 medarbetare med huvudkontor i Kista, Stockholm. Dotterbolagen TransportOnline AS och ICU AB ingår i koncernen, som förutom i Stockholm har kontor i Göteborg, Oslo, Hong Kong, Söul, Signau, Schweiz och Gdansk, Polen. A Brand New Worlds (Radio Design) aktie är noterad på Nya Marknaden vid OM Stockholmsbörsen. Lucent Technologies, med huvudkontor i Murray Hill, NJ, USA, konstruerar och levererar system, programvara, komponenter och tjänster för nästa generations kommunikations-nätverk till operatörer och företag. Med stöd av forskning och utveckling från Bell Labs fokuserar Lucent på områden med stark tillväxt, bland annat optiska och trådlösa nätverk, infrastruktur för Internet, kommunikations-program, halvledare och optoelektronik, webblösningar som länkar samman privata och allmänna nätverk, samt design- och konsulttjänster kring professionella nätverk. Se företagets webbplats www.lucent.com. för mer information. Westel ägs av Matav, den ungerska motsvarigheten till Telia. Matav i sin tur ägs till stora delar av Deutsche Telekom. Westel är även operatör på GSM900 och GSM1800 banden och Ungerns största mobiloperatör. Förkortningar CDMA - Code Division Multiple Access. CDMA är den valda teknologistandarden för tredje generationens mobilkommunikationssystem. (Systemet ger god täckning och avancerade tjänster, som är konkurrenskraftiga vad gäller dataöverföringshastighet och innehåll. Detta jämfört med andra digitala standarder som exempelvis UMTS.) NMT - Nordic Mobile Telephony, första generationens mobiltelefonsystem. UMTS - Universal Mobile Telefon System, samlingsnamn på tredje generationens mobilkommunikationssystem, där överföring av tal, data och bild sammanvävs. Bakgrund till cdma450 och NMT Lucent Technologies är världsledande inom CDMA-teknik och ämnar i år producera och leverera cdma450 utrustning till operatörer av analoga system i 450 MHz-bandet för att ge dem möjligheten att tillhandahålla tredje generationens (3G) mobila tjänster. Över 40 länder använder 450MHz-bandet för mobiltelefoni, däribland de som använder NMT-system, exempelvis Norden, Öst-Europa, Ryssland och Asien. NMT-näten som har begränsad bandbredd, kräver en utvecklingsväg framåt som tillåter dem att utnyttja bandbredden mer effektivt om de skall klara kapacitetskraven från nuvarande och nästa generations tjänster av data och tal. Ett första steg i denna väg, innan digitalisering, är att utnyttja system med smart antennteknologi (RD4500). Lucent Technologies cdma450 tillsammans med A Brand New World (RD4500) ger en unikt positionerad migrationsväg från standard NMT till 3G med en potentiell kapacitetsökning på 2200% kombinerat med förbättrad täckning. Att välja cdma450 som uppgraderingsväg ger alltså operatörerna möjlighet att maximalt utnyttja sitt befintliga frekvensutrymme, för att införa 3G multi-media tjänster som är konkurrenskraftiga jämfört med andra 3G system (ex. W-CDMA). Fördelen för de operatörer som investerar i cdma450 är att de får tillgång till ett tredje generationens mobilkommunikationssystem i 450 MHz-bandet. Systemet ger god täckning och avancerade tjänster, som är konkurrenskraftiga vad gäller dataöverföringshastighet och innehåll. Detta jämfört med andra digitala standarder som exempelvis UMTS. För ytterligare information se www.abnw.net eller kontakta: Pål Krüger, VD, Anders Österberg, Utvecklingschef A Brand New World A Brand New World Tel: 08-477 99 55 Tel: 08-477 99 35 Mobil: 0708-35 30 05 Mobil: 0707-82 14 38 paul.kruger@radiodesign.se anders.osterberg@radiodesign.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00150/bit0002.pdf