Radio Design förvärvar bredbandsbolaget Brace

Radio Design förvärvar bredbandsbolaget Brace Radio Design AB har tecknat ett avtal om förvärv av Brace AB, ett mjukvaruföretag som fokuserar på tjänster och produkter baserade på tunnklientteknik*. Bolaget har utvecklat en tjänst på Internet som kan liknas vid en "persondator". Reklamfinansiering gör att abonnenter i bredbandsnät kan ordbehandla och surfa kostnadsfritt direkt på en TV- apparat eller en datorskärm. Förvärvet skapar förutsättningar för att applicera tekniken inom trådlös kommunikation, t ex mobilt Internet. Brace marknadsförs genom det egna varumärket Thinworks och har i dag kunder i 17 länder. Betalningen sker med 500 000 nyemiterade aktier. Brace system med tunna klienter medför att användaren endast behöver tillgång till ett tangentbord och en bildskärm (ex. en TV). Ingen installation eller uppgradering av programvara krävs. Operatören ser till att användaren alltid har tillgång till den senaste versionen av all programvara. Att starta ett program, eller växla mellan olika program, är lika enkelt som att byta kanal på en TV. Brace har vidare utvecklat ett system för reklam-finansiering, baserat på den individuella användarens önskemål (sk Permission Marketing). Träffsäkerheten i annonser blir så stor att systemet kan finansieras helt och hållet med reklam. "Våra lösningar är idag byggda kring LAN** och bredbandsnät. Nu får vi möjlighet att effektivt penetrera den mobila marknaden, vi kommer tack vare Radio Designs teknik att kunna bli först i världen med att erbjuda mobila lösningar för den snabbt växande ASP***-marknaden." säger Magnus Goertz, VD, Brace AB. Krävande infrastruktur och kostsam användarutrustning har medfört att endast fem procent av världens befolkning har tillgång till Internet i dagsläget. För att möjliggöra tillgång för alla är såväl tunnklientteknik som radiokommunikation viktiga förutsättningar. "Framtidens mobila terminaler kommer att bygga på tekniken för tunna klienter" säger Pål Krüger, VD, Radio Design AB. "Brace system byggt på tunnklientteknik, tillsammans med vår kunskap inom trådlös kommunikation, möjliggör att vi kan forma och anpassa systemet så att det också passar för mobilt Internet", fortsätter Pål Krüger. *Tunnklientteknik - (efter engelskans Thin Client) - Teknik som gör att både information och programvara helt och hållet ligger på servern. Tunnklientteknik ger både högre säkerhet och högre mobilitet, och framför allt lägre totalkostnad. **LAN - (Local Area Network) Lokalt nätverk, vanligen begränsat till en och samma byggnad. Förmedlar såväl interna filöverföringar och utskrifter som Internettrafik. ***ASP (Application Service Provider) - En operatör som tillhandahåller utlokaliserad drift av program, tex affärssystem, med hjälp av tunnklientteknik. En ASP gör att kunden aldrig behöver tänka på installation eller administration. Radio Design AB (publ) är ett kunskapsföretag som utvecklar lösningar inom mobilt Internet, mobila radiosystem och datakommunikation. Företaget arbetar inom ett antal olika segment, bland annat sjukvård och hälsa, telecom, samt fordon och transport. Radio Design har idag 170 medarbetare med huvudkontor i Kista, Stockholm. Dotterbolagen Avantego AB, Transport on Line AS och ICU AB ingår i koncernen, som förutom i Stockholm har kontor i Oslo, Hong Kong, Söul och Signau, Schweiz. Radio Designs aktie är noterad på Nya Marknaden vid Stockholms Fondbörs. För mer information om Radio Design, se webplatsen www.radiodesign.se Brace AB är ett bolag, som fokuserar på tjänster och produkter baserade på tunnklientteknik. Bolaget har utvecklat en persondator, som fungerar som en tjänst på Internet. Brace etablerades 1998, har knappt ett tiotal medarbetare och kontor i Stockholm. Produkterna är byggda på ett sätt, som gör att man effektivt kan kommunicera med såväl fasta som radiobundna enheter. Utveckling sker i allians med bl.a. National Semiconductor och Citrix. Produkterna marknadsförs under varumärket Thinworks och finns i drift hos slutkund i 17 länder. Några befintliga kunder är bl a Ericsson och Posten. För mer information om Brace, se webplatsen www.brace.se OBS! Skisser och text som beskriver Brace teknik finns att hämta på: www.radiodesign.se/files/brace För ytterligare information, kontakta: Paul Krüger, VD Radio Design Tel: 08-477 99 55 Mobil: 0708-35 30 05 E-post: paul.kruger@radiodesign.se Magnus Goertz, VD Brace Tel: 08-654 39 33 Mobil: 0706 85 03 58 E-post: magnus.goertz@brace.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/26/20000426BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/26/20000426BIT00460/bit0002.pdf