Radio Design lägger bud på Transport Online AS

Radio Design lägger bud på Transport Online AS Radio Design har lagt ett bud på norska Transport Online AS. Bolaget utvecklar webbaserade lösningar för fordon- och transportsektorn inom "Fleet Management" över GPS/GSM och internet. Affären sker genom aktiebyte där aktieägarna i Transport Online byter sina aktier mot Radio Designs aktier. Byteskursen är 100 NOK för Transport Online mot 172 SEK för Radio Design. Baserat på växlingskurs SEK 1 = NOK 0,95, erhåller aktieägarna i Transport Online AS 0,612 aktier i Radio Design AB per aktie i Transport Online AS. Slutkursen på Radio Designs aktier var fredagen den 10 mars 2000, SEK 205. En förutsättning för affären är att mer än 90% av aktierna accepteras utbytta. Underhandskontakter har tagits med de stora aktieägarna som på förhand har accepterat budet, de representerar ca 1,7 miljoner aktier som utgör ca 35% av aktiekapitalet efter full utspädning. Transport Online har lösningar för "Fleet Management" över GPS/GSM och internet. Detta är Radio Designs första förvärv inom området Transport och Fordon, som ses som ett spännande tillväxtområdet för mobila lösningar över internet. Transport Online har redan idag lösningar som tillgodoser EU:s nya krav på uppföljning och kontroll av livsmedel som fraktas i kylbilar över Europa. Transport Onlines internetbaserade webblösningar för mobila enheter passar i en mängd olika tillämpningar och är maskinvaruoberoende. Bolaget har ett antal stora kontrakt på gång, vilka kommer att annonseras den närmsta tiden. Radio Design är ett kunskapsföretag som utvecklar lösningar inom mobilt internet, mobila radiosystem och datakommunikation. Företaget arbetar inom ett antal vertikala segment, bland annat sjukvård och hälsa, telekom, samt fordon och transport. Företaget har kunskapen, erfarenheten och resurserna som krävs för att utveckla en idé till en färdig produkt. Radio Design har idag 160 medarbetare med huvudkontor i Kista, Stockholm. För ytterligare information se www.radiodesign.se eller kontakta: Pål Krüger, VD Radio Jan Anthun, Adm.dir, Design Transport Online AS Tel: 08-477 99 55 Tel: 00 47 22 07 17 50 Mobil: 0708-35 30 05 Mobil: 00 47 93 48 40 61 E-post: E-post: paul.kruger@radiodesign.se jan.anthun@cargotracker.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00500/bit0002.pdf