Radio Design utvecklar en plattform för mobilt Internet

Radio Design utvecklar en plattform för mobilt Internet Radio Design utvecklar en plattform som är baserad på den så kallade mjukradio-teknologin, Software Defined Radio. Plattformen underlättar övergången mellan olika kommunikationsstandarder eller datatjänster inom mobila trådlösa system och det betyder att man kan få fram en mobil terminal som fungerar i hela världen. Plattformen gör det också billigare för användaren genom att systemet väljer det mest prisvärda sättet att kommunicera. Radio Designs mjukradioplattform är tänkt att bli en del i basstationer eller smarta mobila handterminaler, inom såväl licensierade som olicensierade band. Plattformen kan användas för mobiltelefoni, mobilt Internet och trådlösa LAN. Mjukradioplattformen kan styra resurser för att uppfylla samtidiga användares olika behov av trådlösa tal- och datatjänster. - Att plattformen blir ett viktigt inslag för den tredje generationens mobiltelefoni är uppenbart. Vi ser att också mjukradioplattformen kan bli en bärande del i smarta mobila enheter som hanterar olika datatjänster, till exempel i en bil, säger Pål Krüger, VD för Radio Design. Plattformen är en hårdvaruplattform som enkelt kan uppgraderas med hjälp av mjukvara. Den är också skalbar genom att man till exempel smidigt kan stoppa in nya processorkort utan att hårdvarudesignen behöver göras om. Detta innebär en kostnadseffektiv lösning, eftersom man slipper dyra omkonstruktioner av hårdvaran. Radio Design är ett kunskapsföretag som utvecklar lösningar inom mobilt Internet, mobila radiosystem och datakommunikation, vilket inkluderar såväl produkter, applikationer som tjänster. Företaget har kunskapen, erfarenheten och resurserna som krävs för att utveckla en idé till en färdig produkt. Radio Design har idag 135 medarbetare med huvudkontor i Kista, Stockholm. För ytterligare information se www.radiodesign.se eller kontakta: Pål Krüger, VD Radio Design Tel: 08-477 99 55 Mobil: 0708-35 30 05 E-post: paul.kruger@radiodesign.se Johan Tenstam, produktchef Tel: 08-477 99 56 Mobil: 0703-10 49 56 johan.tenstam@radiodesign.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00610/bit0002.pdf