• RADIO DESIGN/

Radio Designs dotterbolag TransportOnline lanserar ett system för transport- och temperaturkontroll via mobilt Internet Transport Online AS lanserar tillsammans med Carrier Transicold Scandinavia en ny version av sitt system TrailerTracker*, ett kontroll- och styrsystem avseende logistik och positionering för transportbranschen. Den nya versionen, med inbyggd alarmfunktion, är av speciellt intresse för kyl- och frystransporter, eftersom lastens temperatur nu kontinuerligt kan avläsas. Systemet är en internetbaserad tjänst och visar såväl fordonens position som lastens temperatur i realtid direkt på en standard-PC via internetkoppling. Därmed blir det lättare att uppfylla EU's nya och stränga krav för loggning och dokumentation av temperaturen av färskvaror vid transport. Den nya versionen av TrailerTracker är utvecklad i samarbete med - och kommer att marknadsföras genom - Carrier Transicold Scandinavia, den största leverantören av extrautrustning till kyl- och frystransporter i Europa. Med TransportOnline AS webb-baserade Fleet-management system får transportbranschen bättre kontroll på logistik och avvikshantering. Tillgången till systemet är baserat på en internetteknologi som finns att tillgå i de flesta städer i världen. "Jag är stolt över att få vara med när vi nu lanserar vår senaste mobila internettjänst inom transportsektorn. Detta är en i raden av våra mobila tjänster/produkter som vi kommer att lansera inom affärssegmenten sjukvård och hälsa, telekom, samt fordon och transport.", säger Pål Krüger, VD, Radio Design AB. "Den nya versionen är en vidareutveckling av TransportOnline's existerande system för internetbaserade tjänster på transportmarknaden och den utgör en viktig del i företagets produktportfölj. Vi ser enorma möjligheter för den här versionen, med en marknad på över 25 000 kyl- och frysvagnar bara i Norden ", säger Jan Anthun, Administrerende Direktör i TransportOnline AS. "Systemet gör det enkelt för våra kunder att uppfylla de nya stränga krav som EU satt på loggning och lagring av temperaturdata vid transport av färskvaror. Vidare ser vi systemets alarmfunktion som mycket viktig för våra kunder. Produkten har en enorm potential och denna kommer vi aktivt att använda i vår marknadsföring." säger Sales- and Marketing Manager Freddy Hedegaard i Carrier Transicold Scandinavia. Radio Design AB (publ) är ett kunskapsföretag som utvecklar lösningar inom mobilt Internet, mobila radiosystem och datakommunikation. Företaget arbetar inom ett antal olika segment, bland annat sjukvård och hälsa, telekom, samt fordon och transport. Radio Design har idag 170 medarbetare med huvudkontor i Kista, Stockholm. Dotterbolagen TransportOnline AS och ICU AB ingår i koncernen, som förutom i Stockholm har kontor i Oslo, Hong Kong, Söul och Signau, Schweiz. Radio Designs aktie är noterad på Nya Marknaden vid Stockholms Fondbörs. För mer information om Radio Design, se webbplatsen www.radiodesign.se TransportOnline AS utvecklar och marknadsför lösningar för "Fleet Management" över GPS/GSM och Internet. Internetbaserade webblösningar för mobila enheter passar i en mängd olika tillämpningar och är maskinvaruoberoende. Med TransportOnline AS "Fleet Management" -system får transport-branschen bättre kontroll på logistik och avvikshantering. TransportOnline har idag 15 medarbetare med huvudkontor i Oslo. Dotterbolag är etablerade i Itzehoe, Tyskland och i Aalborg, Danmark. TransportOnline ingår i koncernen Radio Design AB. . Carrier Transicold Scandinavia är en del av Carrier Transicold - Europas största bolag inom kylsystem för transport. Carrier Transicold har ett världsomspännande nätverk med 11 produktionsenheter i 8 länder samt över 600 försäljningsställen, serviceverkstäder och reservdelslager. * Trailer Tracker - är ett system som gör det möjligt att se trailerns position på en karta via Internet. Med en enkel meny kan man också se trailerns status och historia relaterade till trailern. För ytterligare information kontakta: Paul Krüger Jan Henrik Anthun VD Administrerende Direktör Radio Design AB TransportOnline AS Tel: +46 (0)8-477 99 55 Tel: +47 22 07 17 57 Mobil: + 46 0708-35 30 05 Mobil: +47 9348 4061 Mail: Mail: paul.kruger@radiodesign.se jan.anthun@cargotracker.com Freddy Hedegaard Tore Frihagen Sales and Marketing Manager Sales-and Marketing Manager Carrier Transicold Scandinavia TransportOnline AS Tel: +45 40310023 Tel: +47 22 07 17 52 Mobil: +47 901 906 40 Mail: tore.frihagen@cargotracker.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT00590/bit0002.pdf