Radio Innovation får genombrottsorder från en större nätverks operatörsgrupp i Afrika

Svenska telekombolaget Radio Innovation – som utvecklat, tillverkar och säljer en banbrytande antennlösning som avsevärt förbättrar förutsättningarna för mobil kommunikation – erhåller en betydande order från en större afrikansk nätverks operatörsgrupp. Ordern omfattar Radio Innovations lågbandsantenner och ska användas för att täcka en vägsträcka på 500 kilometer.

Tack vare Radio Innovations antennteknik krävs endast hälften så många siter för att skapa mobil täckning längs sträckan som för traditionella antenner. Samtidigt som kostnaderna (CAPEX och OPEX) sänks med 45 procent. Den här ordern är för projektets första fas. Projektet består av fyra faser.

”Denna order är ett exempel på vår teknologis överlägsenhet. Ordern är inledningen på ett samarbete som vi ser stor potential i framöver. Det finns ett enormt behov av att förbättra 4G- och 5G-anslutning på den afrikanska stad- och landsbygdsområden där hela 95 procent av befolkningen saknar mobil täckning”, säger Dusyant Patel, Radio Innovations vd.

Radio Innovations antenner förlänger täckningen med fem gånger jämfört med traditionella antenner. Dessutom med en ökad kapacitet och till en lägre kostnad för konsumenten. Därmed blir det också möjlighet att brygga den digitala klyftan och skapa lönsam täckning på platser där det tidigare varit ekonomiskt oförsvarbart.

För mer information kontakta:
Dusyant Patel, vd Radio Innovation, tel. 0763-41 42 12 eller e-post: dusyant@radioinnovation.net

About us:
RI's modular antenna is developed to reduce RAN Total Cost of Ownership for MNOs enabling quality and capacity in urban markets and coverage in underserved markets.

Taggar: