Radio Innovation och Radiocloud i strategiskt partnerskap för Afrika

– Med löfte om att koppla upp 30 miljoner människor på 24 månader

Det Svenska techbolaget Radio Innovation – som utvecklat, tillverkar och säljer en revolutionerande antennlösning som avsevärt förbättrar förutsättningarna för mobil kommunikation – tillkännager ett strategiskt samarbetsavtal med det digitala infrastrukturbolaget Radiocloud AB. Gemensamt ska bolagen verka för att minska den digitala klyftan och inom två år ge 30 miljoner människor i Afrika tillgång till internet.

Radio Innovation kommer under 2023–2024 att leverera sina världsledande högförstärkningsantenner till Radiocloud tillsammans med nätplanerings- och designtjänster. Radiocloud räknar med att rulla ut sina första 4G-nät i utvalda länder i Afrika söder om Sahara med början av 2023 med lågband Dual-Stack och Quad-Stack-lösningar från Radio Innovation.

"Det är intressant för oss att se en ny kategori av digitala infrastrukturföretag växa fram som tacklar anslutningsutmaningen på ett holistiskt sätt och inte bara ser på att sälja SIM-kort. Vi är övertygade om att vi kan stödja dem i att minska driftskostnaderna där den verkliga vinnaren blir kontinenten Afrika och den enskilde medborgaren och därmed minska den ”digital klyftan” säger Dusyant Patel, CEO på Radio Innovation.

Den stora majoriteten av de afrikanska nationerna ligger långt efter i den "digitala klyftan". Realistiskt sett så ligger en meningsfull penetration av optisk fiber i lokala och urbana nätverk decennier bort. Därför erbjuder 4G- och 5G-nätverk det enda genomförbara alternativet för kontinentens befolkning att komma in och delta i den digitala ekonomin. Bristen på bredband i många länder söder om Sahara och Sahel har tvingat småföretag och statliga institutioner att förlita sig på långsamma 3G-anslutningar för internetanslutning. De senaste två åren har även visat det dramatiska genombrottet för videokonferenser och en storskalig migrering av affärsprocesser online. De flesta mobilnäten på den afrikanska kontinenten har inte kunnat hantera detta trendskifte.

”Det är en enkel matematik. Vi räknar med att kunna minska antalet sajter som behövs med minst 60 procent för att uppnå samma täckning jämfört med befintliga lösningar. För oss innebär det lägre kostnader och möjligheten att sänka serviceavgifter som vi tar ut från våra kunder. De stora vinnarna här är mobilabonnenter som kommer att uppleva högre datahastigheter och signalnivåer även i avlägsna och landsbygdsområden, säger Anil Raj, CEO of Radiocloud AB.

Radio Innovation Sweden AB

Radio Innovation is a unique and innovative communications infrastructure company, developing disruptive antenna solutions that help CSP’s (Communications service providers) or PN’s (Private Networks) cut CAPEX and OPEX up to 85%, making it profitable to cover even the most rural areas, with reliable and affordable mobile connectivity. The technology works by reducing the number of tower sites while using extremely efficient antenna technology. With less sites Radio Innovation dramatically reduces the environmental footprint while also enabling city areas to go higher in their capacity needs without the need for building new infrastructure, but by just replacing the antennas on the existing tower sites.

Radio Innovations mission is to give every individual an equal opportunity to be digitally included no matter where in the world they are.

Media Contact:

Maria Pilliroog

Head of Corporate Affairs

Email: maria@radioinnovation.net

Radiocloud AB

Radiocloud AB is a digital infrastructure company focused on building and operating shared passive and active telecom and data networking infrastructure in developing economies. Sharing infrastructure reduces financial risks and increases viability and profitability for network operators allowing them to focus on developing and providing new services to their customers.

Radiocloud works in close cooperation with mobile network operators, regulators and financial institutions to direct capital, resources, and technology to developing markets helping reduce barriers to entry and bridging access to the internet to underserved markets and communities.

Media Contact:

Anil Raj