Fredrick Federley blev Årets radiorookie

Report this content

Det blev Radio1:s Fredrick Federley som i morse tilldelades priset Årets rookie, när det första Stora radiopriset delades ut på Radiodagen.

Juryns motivering var: I en ny spännande kanal dyker det oväntat upp en ny frisk fläkt och tänjer gränserna i radiobruset.

Kriterierna för Årets rookie är: En person som har utmärkt sig under året som en ny radiopersonlighet, till exempel som programledare, reporter eller producent. Personen ska vara nykomling i radiosammanhang innebärande att personen under tävlingsåret har utfört sina första yrkesprestationer inom radio.

Politikern Fredrick Federley (född 1978) började under våren 2011 på MTG Radios nya pratradiostation Radio1 på 101,9 Mhz som programledare för samhällsdebattprogrammet ”Federley i mitten”.

Utdelandet av Stora radiopriset i övriga kategorier sker på Folkets hus ikväll kl 19.30-21.00. P4 Sveriges Radio sänder ett sammandrag från galan kl 22.12-23.00

Om Radiodagen och Radiogalan
Radiodagen och Radiogalan organiseras av radioföretagen Sveriges Radio, UR, MTG Radio och SBS Radio i samarbete med Radioakademin. Stora radiopriset delas ut av Radioakademin, som är en ideell förening som skall främja radiomediets utveckling bland annat genom att sprida kunskap och information och genom experiment och forskning. Mer information finns på: www.radiogalan.se och www.radioakademin.org.

Pressbild
Fredrick Federley. Foto: Farid Mädjé

För mer information, vänligen kontakta:
Per Lorentz, MTG Radio
per.lorentz@mtg.se