Guldörat 2019 – här är de första åtta vinnarna!

Report this content

I dag hölls den branschgemensamma Radio- & poddagen på Münchenbryggeriet i Stockholm och priset Guldörat delades ut i åtta kategorier. I kväll kommer ytterligare tre priser att delas ut.

Della Q fick pris som Årets nykomling podd (Moa Wallin, Bianca Meyer och Anna Björklund). Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

GULDÖRAT 2019:

Årets nykomling radio: Niclas Belfrage (Bauer Media)
Priset Årets nykomling går till Niclas Belfrage som med ett enormt driv, stort sinne för ordning och reda samt en fin kreativitet har gjort ett strålande intåg i radiobranschen. Som producent finns han bakom kulisserna och skapar trygghet genom att alltid vara på plats när något behöver lösas. Niclas ställer ständigt upp för alla kollegor och gör alltid, varje dag, det där lilla extra.

Årets nykomling podd: Della Q (Spotify)
Anna Björklund, Moa Wallin och Bianca Meyer satte Della Q på poddkartan i samma stund som podden lanserades och den har varit en snackis sedan dess. En podd för dig som hatar kvinnor, älskar kvinnor eller inte har någon åsikt om kvinnor är underrubriken. Innehållet har provocerat kritiker på flera kultursidor och ledarsidor. Många tänker och tycker om podden. Della Q är en underhållande podd, den är något nytt och annorlunda och har verkligen gjort en stark och imponerande entré på poddhimlen.

Årets poddproduktion: Spår (A-one Produktion/Acast)
Spår har sedan starten satsat på snygga poddproduktioner och den senaste, Brandkärrsmordet, är även den välproducerad i alla detaljer. Ljudet är nära, suggestivt och förstärker känslorna som teamet Anton Berg och Martin Johnson, vill skapa med sin story. Dramaturgin är fulländad i varje avsnitt och bygger upp spänningen, nyfikenheten att lyssna vidare och frågan om vem som egentligen är skyldig till mordet. Det är skickligt, snyggt och njutbart från början till slut.

Årets programledare podd: Hasse Aro – Fallen jag aldrig glömmer (NENT Group)
Efter 50 säsonger i tv har Hasse Aro även tagit steget fullt ut i poddvärlden. I sin podd Fallen jag aldrig glömmer intervjuar han poliser och åklagare om hur de löste olika kriminalfall. Med trovärdighet, pondus och berättandet i fokus har hans krimpodd blivit en stor succé bland lyssnarna. Fallen Hasse aldrig glömmer har han alltid en egen koppling till och han nyttjar poddmediets möjligheter till att visa en mer personlig sida.

Årets förnyare: Den röststyrda Julkalendern (Sveriges Radio)
Sveriges Radio har tagit kommandot i den svenska radiobranschen när det gäller att utveckla röststyrda tjänster i olika apparater. Det är ett komplicerat utforskande utan förebilder i andra länder och med svenska som ett litet språkområde. Prata med Julkalendern är en unik, röststyrd interaktivitet för barn i femårsåldern som syftade till att erbjuda spännande ljudäventyr i Glimmerdalen. Barnen kunde prata med måsen Gavia och uppleva små äventyr via en smart högtalare eller en app i mobilen.

Årets avslöjande: När vården inte räddar liv – Daniel Velasco, Emelie Rosén (Ekot, Sveriges Radio)
Varje år tas tiotusentals beslut om behandlingsbegränsningar, dvs om att inte ge patienter livsuppehållande behandling. Ekot har kunnat avslöja hur patienter riskerar att dö i onödan när vårdpersonal slarvar med dessa livsavgörande beslut, hur beslut tagits på felaktiga grunder och hur patienter förväxlats. Aldrig tidigare har en sådan mångsidig undersökning gjorts på ämnet. Genom fallstudier, genomgångar av beslut, avvikelser och anmälningar har Emelie Rosén och Daniel Velasco tagit fram helt nya fakta som inte ens vården känt till. Granskningen har medfört skärpta vårdrutiner.

Årets radioprogram: Rix MorronZoo (NENT Group)
Detta lilla team med Laila Bagge och Roger Nordin i frontlinjen skapar dagligen med hårt arbete och klart fokus ett personligt, nydanande, interaktivt, inkluderande och underhållande program. Med glädje och energi har de tagit tillbaka positionen som Sveriges största morgonshow!

Årets radioupplevelse: Den stora brandbevakningen (P4 Gävleborg, Sveriges Radio)
När Hälsinglands skogar drabbades av de största skogsbränderna i modern tid var P4 Gävleborg källan till information och trygghet. Redaktionen rapporterade gripande från brandhärdar, evakuerade byar, tillfälliga boenden, samlingsplatser och mötte behovet av information från drabbade invånare och lyssnare i hela landet. Kårböle, Enskogen, Ängra och Nötberget blev självklara  namn  i nyhetsbevakningen. Särskilt berörda blev vi när människor beskrev känslan av att förlora sin skog eller när eldens lågor hotade deras hem och de tvingades ge sig av. Redaktionen, med stöd från övriga Sveriges Radio, gjorde en livsviktig bevakning och hyllades av lyssnarna.

FLER VINNARE I KVÄLL
I kväll delas priser ut i kategorierna Årets programledare radio, Årets podd samt Årets hederspris.

Mer om Radioakademin: https://radioakademin.org/

Pressbilder:

Bilder från Radio- & poddagen inklusive prisutdelningar finns här:

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Bremberg, ordförande Radioakademin
helena.bremberg@sverigesradio.se