Ola, Josefin och Henrik leder Radiogalan

Report this content

Ola Lustig, Josefin Craaford och Henrik Torehammar är konferencierer när Radiogalan går av stapeln den 29 september på Chinateatern i Stockholm. Tillsammans ska de lotsa gäster och lyssnare under en kväll när radiobranchens främsta talanger ska prisas.

De tre värdarna kommer från landets tre största radioföretag, och gör gemensam sak under en dag då branschen delar ut pris för starka prestationer under året som gått – Stora Radiopriset. Till sin hjälp har de artister och prisutdelare som garanterar en fartfylld och spännande afton.

Henrik Torehammar är journalist och programledare på Sveriges Radio Göteborg och vinnare av ”Årets Rookie” 2009. Han är bland annat programledare för Brunchrapporten i Sveriges Radio P3.

Josefin Crafoord är sedan 2007 en av tre programledare i VAKNA med The Voice som sänds i radiostationen The Voice samt i Kanal 5. Hennes bakgrund som programledare som sträcker sig tillbaka till ZTV på 1990-talet.

Ola Lustig är 31-åringen klev in som ny programledare i RIX MorronZoo tidigare i år. Som programledare i TV har han tidigare varit både väderpresentatör och frågesportledare.

Fakta: Radiogalan och Radiodagen organiseras av radioföretagen Sveriges Radio, UR, MTG Radio och SBS Radio i samarbete med Radioakademin. Radioakademin är en ideell förening som bildades 1992. Föreningen skall främja radiomediets utveckling bland annat genom att sprida kunskap och information och genom experiment och forskning. Radioakademin vill också på individuell nivå fungera som nätverk för alla som på något sätt arbetar med radio.

Nomineringsjuryn består av 70 kompetenta radioälskare, namnen finns på radioakademins hemsida.

På Radiogalan delas Stora Radiopriset ut i 10 kategorier. Dessutom delar Nielsen Music ut ett pris till Årets mest spelade svenska låt, SIFO TNS delar ut ett pris för årets bästa kvinnliga och manliga programledare och  Radioakademien ett hederspris ut till en personlighet inom radiobranschen samt ett Specialpris.

För mer info om Radiodagen och Radiogalan: http://www.radiogalan.se/
Radioakademins hemsida: www.Radioakademin.org