Många internationella radioprofiler till Radiodagen i september

Report this content

Den 20 september arrangeras den branschgemensamma Radiodagen på Biografen Saga i Stockholm. Radiodagen är årets största radiohändelse och samlar 500 seminariedeltagare från privatradion och public service. Nu börjar seminariepunkterna ta form med spännande internationella talare och seminarier om journalistik, publik och reklam.

Några höjdpunkter ur seminarieprogrammet – mer info finns på www.radiodagen.se :

Den brittiska producenten Dan McGrath (i många år producent för legendariske radioprofilen Chris Evans), ska berätta hur man gör ett morgonprogram till en succé.

Chris Price,
ny musikchef på LastFM och tidigare på BBC, vill skaka om den etablerade synen på musikens roll i radio.

Författaren Alison Norrington håller ett seminarium tillsammas med David Gustafsson och Cajsa Lindberg från P3 och Musikhjälpen om ”transmedia storytelling” – konsten att använda sig av många kommunikationsvägar till sin publik.

Ljudstrategen Julian Treasure från the Sound Agency ska föreläsa om hur ljudet påverkar oss som människor och konsumenter.

Rod McKenzie, nyhetschef för BBC Radio 1, berättar om hur man förändrat nyhetsformaten för att nå en ung publik.

Det blir också debatt om radions framtidsfrågor. Public serviceutredningen presenteras bara några veckor före Radiodagen och ansökningarna om nya privata digitalradiotillstånd ska vara inne före utgången av september. Vad säger radiocheferna?

Fler talare och hela programmet presenteras i augusti.

Radiodagen äger rum torsdagen den 20 september kl 9.00-16.30 på Biografen Saga, Kungsgatan 24 i Stockholm. Samma kväll blir det Radiogala på restaurang Tyrol med utdelning av Stora Radiopriset.

Om Radiodagen och Radiogalan
Radiodagen och Radiogalan arrangeras av radioföretagen Sveriges Radio, UR, MTG Radio och SBS Radio i samarbete med Radioakademin.

För mer information om Radiodagen, vänligen kontakta:

Anders Held, projektledare för Radiodagen
anders.held@sverigesradio.se