83 procent av svenska folket anser att det är oacceptabelt att smita från tv-avgiften

Report this content

En majoritet av svenska folket är positiv till tv-avgiften och anser att det är viktigt att tv och
radio är fri från kommersiell och politisk påverkan. Det visar en stor undersökning om
svenskarnas inställning till tv-avgiften och public service som Radiotjänst genomfört
tillsammans med Synovate TEMO.

Undersökningen görs varje år för att följa upp svenska folkets inställning till public service, tvavgiften och Radiotjänsts verksamhet. Drygt 1 000 svenskar tillfrågades under november 2006 och
undersökningen visar att andelen positivt inställda till tv-avgiften och Radiotjänst har ökat betydligt under 2006.

- Vi får en bred och stabil bild i undersökningen av att tv-avgiften har en stark ställning hos
svenska folket. Den positiva inställningen till tv-avgiften har dessutom ökat med hela 13
procentenheter sedan förra mätningen. Idag är tre fjärdedelar positiva eller neutrala i sin inställning till tv-avgiften säger Per Leander, intäktschef på Radiotjänst. Orsaken kan vara att fler tagit ställning i och med höstens uppmärksamhet kring tv-avgiften.

I Synovate TEMO:s undersökning anser 59 procent att man får mycket för tv-avgiften. Även det är en
förbättring jämfört med förra årets resultat.
- En förklaring är att kunskapen har ökat om att tv-avgiften inte bara går till att finansiera
programmen i SVT utan även Sveriges Radios alla kanaler och UR:s program.
- Vi vill förbättra kunskapen om tv-avgiften ytterligare och arbetar tillsammans med SVT, SR
och UR för att på ett tydligare sätt berätta och visa vad man får för tv-avgiften. Detta kommer att märkas i vår kommunikation, säger Per Leander.

Undersökningen visar också att hela 83 procent av svenskarna anser att det är oacceptabelt att smita från tv-avgiften. För att få referenspunkter ställdes även frågor kring två andra företeelser med koppling till moral och etik. 52 procent av de tillfrågade i undersökningen anser det oacceptabelt att använda svart arbetskraft och 47 procent anser det oacceptabelt att olovligt ladda ned musik från nätet.

De tillfrågade anser att oberoendet för public service är viktigt, hela 73 procent anser att det är viktigt att tv och radio är fria från kommersiell och politisk styrning.
- Den stärkta synen på tv-avgiften bekräftas även av det faktum att vi fått ett tillskott av tvavgiftsbetalare under 2006. Under 2006 har antalet betalande hushåll ökat med 26 000, säger Per
Leander.

Per Leander