Tv-avgiften har en starkare ställning än någonsin

Report this content

Den positiva attityden till tv-avgiften når rekordhöjd i Radiotjänsts årliga attitydundersökning. Hela 39 procent anger att de har en positiv inställning mot 25 procent 2005 och hela 75 procent är neutrala eller positiva jämfört med 64 procent 2005.

Sedan 1994 kontaktar Synovate årligen 1 000 personer på uppdrag av Radiotjänst. 2008 års undersökning visar att inställningen till tv-avgiften nått en rekordnivå. Samtidigt har även kunskapen om vad pengarna används till ökat kraftigt. Idag vet drygt tre fjärdedelar att SVT får del av tv-avgiften. Glädjande är också att 47 procent i dag vet att Sveriges Radio får del av tv-avgiften, jämfört med 16 procent år 2000.

– De positiva resultaten i kombination med den starka tillväxten av nya tv-avgiftsbetalare visar att tv-avgiften har en mycket stark ställning i Sverige säger Anna Pettersson, vd på Radiotjänst. Orsaken kan vara att fler tagit ställning i och med public serviceutredningen som presenterades i fjol. Radiotjänsts satsning på en tydlig och enhetlig kommunikation kan också vara bidragande.

91 procent känner inte bara till Radiotjänst utan kan även ange vilken verksamhet Radiotjänst bedriver.

– Vi märker att ju tydligare vi blir i vår kommunikation, desto populärare blir verksamheten och det gör att fler betalar. Vi kommer därför att fortsätta vårt arbete med att förklara vilken roll tv-avgiften har för public service, och inte minst vad pengarna används till.

I snitt tror de tillfrågade att tre av fyra betalar tv-avgift. En gissning som är lägre än hur det ligger till i verkligheten. Det är nio av tio som betalar.

– Vi är med andra ord bättre på att betala tv-avgift än vad de flesta tror, det vill vi gärna berätta, avslutar Anna Pettersson.

Anna Pettersson
Vd Radiotjänst i Kiruna AB