Rezidor och Andermatt Swiss Alps tillkännager Radisson Blu Resort, Andermatt, Schweiz

​Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, tillkännager sin 8:e anläggning i Schweiz: Radisson Blu Resort, Andermatt.

Anläggningen kommer att ha 240 rum och ska enligt planerna slå upp dörrarna under 2013. Den kommer att vara en del av projektet "Andermatt Swiss Alps", en stor byggnation som övervakas av Orascom Development Holding AG, och som består av sex nya fyr- och femstjärniga hotell, runt 490 lägenheter i 42 byggnader och 25-30 villor. En mästerskapsgolfbana med 18 hål och sport- och shoppingområden kompletterar projektet som kommer att förvandla Andermatt till ett exklusivt året-runt-resmål. Radisson Blu är det andra hotell-samarbetet för Andernatt Swiss Alps.

"Rezidor utvecklar sin unga, moderna och framgångsrika portfölj med semesteranläggningar som nu omfattar 45 anläggningar med fler än 10 700 rum i drift och under utveckling i Europa, Mellanöstern och Afrika", kommenterar Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd. "Andermatt är ett väletablerat och högkvalitativt sportresmål vintertid och det passar oss perfekt – vi ser fram emot att även bygga upp sommarverksamheten tillsammans med våra affärspartners", fortsätter Ritter.

"Vi är stolta över att vi kunde övertyga en så välkänd hotellkedja som Radisson Blu att satsa på vårt året-runt-resmål Andermatt Swiss Alps", säger Gérard Jenni, Managing Director för Andermatt Swiss Alps AG, byggföretag och hundraprocentig ägare av den nya Radisson Blu-anläggningen. "Vår attraktiva affärspartners breda erfarenhet kommer säkerligen också att leda vårt kongresshotell i Andermatt till framgång", tillägger Jenni.

Andermatt ligger vid foten av Gotthard-massivet i Schweiz. Skidanläggningarna, som är känd för sin fina snö, kommer att uppgraderas och moderniseras och få 130 km med olika typer av skidbackar som passar alla typer av skidåkare. När skidbackar, golf och sport inte längre räcker till är Andermatt en perfekt startpunkt för olika utflykter. Luzern och Vierwaldstättersjön, den eleganta metropolen Zürich, Bern och den historiska gamla stan (som finns med på UNESCO:s världsarvslista) samt grannkantonen Ticino med dess medelhavskänsla, är bara några av alla de kända platserna att besöka i Schweiz.

Radisson Blu (tidigare Radisson SAS) är Rezidors främsta förstklassiga hotellvarumärke med fullservice. Det har utvecklats på ett naturligt sätt från dess skandinaviska hemmaplan med hotell i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Med ett utbud som omfattar allt från butikshotell till utmärkande stadshotell, från ultramoderna nya typer av anläggningar, s.k. "new breed"-anläggningar, till enastående klassiska anläggningar – du hittar Radisson Blu-hotell i globala huvudstäder, stadskärnor, semesteranläggningar och flygplatser. De är utformade för att stå ut från mängden, ha en genomgående hög standard, vara välutrustade och individuella.

Fakta

Radisson Blu Resort, Andermatt kommer att ritas av arkitekterna Burkhalter Sumi (Zürich). De två byggnaderna med träfasader kommer att ha 240 nycklar – vanliga gästrum samt rymliga lägenheter med ett till tre sovrum. Förutom en bar och restaurang planeras det för 1 700 m2 konferens- och mötesutrymmen som ska göra Radisson Blu ett mötesresmål man inte får missa. Anläggningen kommer även att ha en flerfunktionell konsertsal med plats för upp till 700 gäster. Ett spa med en inomhusbassäng, butiker, spelrum och barnklubbar kommer också att finnas.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, christiane.reiter@rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, renu.snehi@rezidor.com

Mamdouh Abdel Wahab, Director Investor Relations, ORASCOM DEVELOPMENT HOLDING AG
+20123153200; mabdelwahab@orascomdh.com

Ursi Ineichen, Head Corporate Communication Andermatt Swiss Alps AG
+41 41 874 17 81; ursi.ineichen@andermatt-swissalps.ch

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 400 hotell i drift och under utveckling med fler än 86 300 rum i över 60 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts, Regent Hotels & Resorts, Park Inn och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt förmånsprogrammet goldpoints plusSM för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen . Carlson Companies är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel , Belgien .

För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com

Om Andermatt Swiss Alps AG

Andermatt Swiss Alps AG är ett helägt dotterbolag till Orascom Development Holding AG, börsnoterat på SIX Swiss Exchange. Andermatt Swiss Alps AG utvecklar ett integrerat semesterresmål i den schweiziska bergsbyn Andermatt.

För mer information, besök www.andermatt-swissalps.ch

Om Orascom

Orascom Development Holding AG (Orascom Development) är ledande inom utveckling av helintegrerade resmål som innefattar hotell, privata villor och lägenheter, fritidsaktiviteter som t.ex. golfbanor och småbåtshamnar samt stöd till infrastrukturen. Orascom Developments diversifierade projektportfölj finns i nio länder och har fokus på turistresmål och boende till rimliga priser.

För mer information, besök www.orascomdh.com

Taggar: