Ramirent helhetsleverantör när NCC bygger Facebooks serverhall

Maskinuthyrningsföretaget Ramirent AB är utsedd helhetsleverantör då NCC Construction Sverige bygger en serverhall i Luleå för Facebook. Ramirents helhetsåtagande innebär leverans av tillfälliga lokaler, kranar, hissar, liftar och övriga byggmaskiner. I Ramirents lösningar i projektet ingår även en omfattande leverans av tillfällig elutrustning.

Serverhallen beräknas bli 28 000 kvadratmeter och är den första av tre planerade i området. Facebook har ställt höga krav på energiklassning och serverhallen ska certifieras enligt miljöklassningssystemet LEED.

– Det är verkligen roligt att vi får leverera våra kraftfulla lösningar i detta spännande projekt. Det är ju ett unikt bygge i Sverige med en särskild dignitet, säger Anders Djupenström, distriktschef Ramirent AB.

Det totala ordervärdet för serverhallen uppgår till cirka 800 MSEK, varav NCC:s andel är ungefär 400 MSEK. Byggstart sker i oktober och hallen beräknas vara klar i december 2012. Projektet kommer att sysselsätta ungefär 300 personer. En stor del av arbetet består av avancerat installationsjobb.

För mer information vänligen kontakta:

Anders Djupenström, distriktschef Ramirent AB, 0611-259 85.

Heléne Levy, informationsansvarig Ramirent AB, 031-57 67 11.

Ramirent AB är ett av Sveriges största maskinuthyrningsföretag och bland våra kunder märks företag inom såväl bygg- som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i den finska Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 13 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen.

Taggar: