BMW är världens mest attraktiva arbetsgivare

Report this content

Den tyska biltillverkaren BMW är världens mest attraktiva arbetsgivare visar en global undersökning utförd av bemanningsföretaget Randstad. På andra plats respektive tredje plats i undersökningen hamnar två elektronikgiganter – japanska Sony samt sydkoreanska Samsung.

Hela 61 % av de tillfrågade i undersökningen skulle vilja arbeta för BMW som anses vara världsledande när det kommer till löner, förmåner, arbetsmiljö och kompetent ledarskap.

Respondenterna har fått värdera företagen utifrån ett antal faktorer och även om resultaten skiljer sig åt mellan de länder som undersökts kan några globala fakta utkristalliseras. Exempelvis är män mer intresserade av karriärmöjligheter, stark ledning och arbetsgivarens ekonomiska stabilitet medan kvinnor rankar god atmosfär, balans i livet, tillgänglighet och flexibilitet som viktigare inslag.

-       Fler och fler företag får idag upp ögonen för Employer Branding och hur viktigt det är att allmänheten uppfattar en på det sätt man vill bli uppfattad på. Är man som företag intresserad av framtida tillväxt är vår employer brand-undersökning Randstad Award otroligt intressant, säger Fredrik Lange, Commercial Director på Randstad Sverige.

Randstad Award är världens största employer branding-undersökning och i år inkluderades Sverige för första gången i undersökningen. Totalt har 200 000 personer i 23 länder djupintervjuats om sin inställning till respektive lands största arbetsplatser samt om vad de värderar hos en arbetsgivare. I Sverige kammade IKEA hem den åtråvärda förstaplatsen som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

De detaljerade svaren i undersökningen är viktiga för företag som är intresserade av att dels behålla men även attrahera arbetskraft.

Ladda hem den fullständiga rapporten samt individuella landsrapporter på http://www.randstad.com/award/press-room/press-room

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Gustafson, Senior PR-kommunikatör StrandbergHaage
0722-511 633, daniel @strandberghaage.se

Om Randstad Award 2014

-       23 länder deltar vilket omfattar 75 % av den globala ekonomin
-       För första gången inkluderas Sverige
-       8001 potentiella anställda mellan 18 och 65 har tillfrågats i Sverige
-       Underlaget inkluderar ett tvärsnitt av befolkningen där studenter, anställda samt arbetssökande ingått.
-       Undersökning har utförts av ICMA Group, ett oberoende undersökningsföretag, på uppdrag av Randstad

Om Randstad

Randstad Sverige är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till fler än 550 000 människor i hela världen. Vi finns representerade i över 40 länder och har 4 700 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien. I Sverige är vi bland de främsta bemanningsföretagen med kontor ibland annat Stockholm, Göteborg och Malmö.

Taggar: