Svenskar: ”Vi jobbar inte för lönens skull”

Report this content

Intressanta arbetsuppgifter och en behaglig arbetsmiljö toppar önskelistan när svensken väljer arbetsgivare. Detta visar Randstad Award - världens största undersökning inom employer branding som för första gången utförts i Sverige.

För var fjärde svensk är spännande arbetsuppgifter nummer ett och hela två tredjedelar anser att frågan är en av de fem viktigaste när de söker jobb. Endast fjorton procent av svenskarna topprankar däremot lön och förmåner när de söker arbete.

- Resultatet bör vara mycket intressant för arbetsgivare i det här landet. I många branscher är det stor konkurrens om kompetent personal och många tror fortfarande att lönen är den primära moroten när det ska rekryteras. Vår undersökning visar att det inte alls ligger till på det sättet, förklarar Fredrik Lange, Commercial Director på Randstad Sverige.

Även svenskarnas attityd till lämplig pensionsålder har kartlagts i undersökningen som utförts av Randstad, världens näst största företag inom HR-service.

- I genomsnitt tror sig svensken arbeta till 66 års ålder. Men de flesta vill sluta jobba när de fyllt 61, berättar Fredrik Lange, Commercial Director på Randstad Sverige.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare utses
Det är första gången Randstad inkluderar Sverige i undersökningen som är världens största i sitt slag. 8001 svenskar har djupintervjuats och Sveriges 150 största arbetsgivare har därtill rangordnats efter attraktionskraft. Vem som kniper den åtråvärda titeln ”Sveriges mest attraktiva arbetsgivare” avslöjas när Randstad Award 2014 går av stapeln den 3 april på nöjespalatset Nalen i Stockholm.

Om Randstad Award 2014
- 23 länder deltar vilket omfattar 75% av den globala ekonomin
- För första gången inkluderas Sverige
- 8001 potentiella anställda mellan 18 och 65 har i Sverige tillfrågats

Om Randstad
Randstad Sverige är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till fler än 550 000 människor i hela världen. Vi finns representerade i över 40 länder och har 4 700 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien. I Sverige är vi bland de främsta bemanningsföretagen med kontor ibland annat Stockholm, Göteborg och Malmö.

Snabbfakta

Om Randstad Award 2014 - 23 länder deltar vilket omfattar 75% av den globala ekonomin - För första gången inkluderas Sverige - 8001 potentiella anställda mellan 18 och 65 har i Sverige tillfrågats - Underlaget inkluderar ett tvärsnitt av befolkningen där studenter, anställda samt arbetssökande ingått. - Undersökning har utförts av ICMA Group, ett oberoende undersökningsföretag, på uppdrag av Randstad.

Citat

Fredrik Lange, Commercial Director