• Ranplan Wireless/

Ranplan lanserar världens första verktyg med 5G-stöd för planering av heterogena nätverk i byggnader och utomhusmiljöer

Ranplan Wireless, ett företag som utvecklar mjukvara för planering och optimering av heterogena nätverk, lanserar världens första verktyg med funktioner som stöder planering av 5G-nätverk. Utbyggnaden av 5G-nätverk (5G new radio) skapar stora utmaningar kopplat till nätverksplanering och ställer höga krav på modellering av vågutbredning vid millimetervågsfrekvenser. Utöver det ställer utbyggnaden av heltäckande nätverk stora krav på sömlös övergång mellan inomhus- och utomhusmiljöer.

Med starten av utbyggnaden av 5G-nätverk i stadsmiljöer och i byggnader, och med ökade krav på full täckning och sömlösa övergångar mellan inomhus- och utomhusmiljöer, ökar behovet av effektiv och kostnadseffektiv radioplanering. Ranplan Professional 5.2 erbjuder verktyg för effektiv planering, design och optimering av nästa generations mobila nätverk. Ranplan Professional 5.2 stöder alla planerade 5G-frekvenser från 700MHz till 100GHz och erbjuder kritiska funktioner för 5G new radio som specificerats i 3GPP Rel 15 för både icke-fristående och fristående byggnation.

Baserat på existerande möjligheter att adressera MIMO, lanseringen av Ranplan Professional 5.2 innebär utökat stöd för massive MIMO och True 3D-styrning av antennlob vilket är av högsta vikt för optimerad spektrumeffektivitet. Den senaste versionen av Ranplan Professional ger nätverks- och RF-designers möjligheten att simulera möjliga MIMO varianter för både 5G och LTE-advanced över fullt heterogena nätverk.

”Ranplan Professional 5.2 innebär en viktig milstolpe i vår önskan att revolutionera metoderna för hur trådlösa nätverk planeras. Utbyggnaden av 5G-nätverk kommer till en början att ske i byggnader och i stadsmiljöer. Ranplan Professional 5.2 är unikt som världens första verktyg för inomhus radioplanering att ge stöd till 5G”, säger Alastair Williamson, CEO Ranplan Group AB.

Läs mer om Ranplan Professional 5.2

Ranplan kommer att hålla ett webinar på torsdag 18 oktober. För mer information besök www.ranplanwireless.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alastair Williamsson, CEO
alastair.williamson@ranplanwireless.com

Om Ranplan Group
Ranplan är ett innovativt bolag inom trådlös teknik som har utvecklat ett världsledande mjukvaruverktyg för planering, design och optimering av trådlösa nätverk såväl utomhus som inomhus med hjälp av avancerad 3D-byggnadsmodellering och radiopropageringssimulering. Ranplans lösningar möjliggör för telekomindustrin att planera utbyggnaden av nästa generations trådlösa nätverk för en mängd applikationer i urbana miljöer. Ranplans produkter stöder flera teknologier såsom 4G LTE, 5G, WiFi och IoT vilket erbjuder slutanvändaren oöverträffad upplevelse.

Ranplan Wireless är ett dotterbolag till Ranplan Group AB (Nasdaq Firsth North: RPLAN) med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Gruppens verksamhet utgår från kontor i UK, USA och Kina.

FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North.