• Ranplan Wireless/

Ranplan Wireless erhåller skattelättnader för fortsatt innovation inom trådlös nätverksplanering från Storbritannien

Ranplan Wireless, som utvecklar världens första trådlösa nätverksplaneringsverktyg för täta stadsmiljöer såväl inomhus som utomhus, har erhållit över 3,9 miljoner kronor i skattelättnader för forskning och utveckling från Storbritanniens regering. Syftet är att främja vidareutvecklingen av sin flaggskeppsprodukt, Ranplan Professional. Detta är för det sjätte året i rad som Ranplan erhåller skattelättnader.

"Vi är glada över att regeringen fortsätter att se ett ökat värde i vårt arbete. Det visar såväl tilltro som förtroende för vår mjukvaras bidragande värde för samhället och hjälper oss i vår ambition att revolutionera sättet trådlösa nätverk planeras i en smart uppkopplad värld ", säger Alastair Williamson, CEO Ranplan Group AB.

Det statliga stödet för forskning och utveckling infördes i Storbritannien år 2000 för nybildade företag i syfte att skapa incitament för investeringar i ny teknik och vetenskap. Stödet delas ut för "aktiviteter som direkt bidrar till att uppnå framsteg inom vetenskap eller teknik genom lösningar av tekniska eller vetenskapliga frågor".

Ranplan Professional är det enda mjukvaruverktyget som kan planera trådlösa nätverksmiljöer såväl inomhus som utomhus i samordning - inklusive små celler, DAS och Wi-Fi – och samtidigt ge de mest exakta förutsägelsesmodellerna, vilket reducerar kostnaderna för nätverket, samt överlägsen täckning och slutanvändarupplevelse. Ranplan Professional stöder 3G, 4G / LTE, 5G och IoT (Internet of Things) -teknik.

Alastair.Williamson@ranplanwireless.com

Ranplan är ett innovativt bolag inom trådlös teknik som har utvecklat ett världsledande mjukvaruverktyg för planering, design och optimering av samordnade mobila nätverk i såväl inomhus- som utomhusmiljöer. Mjukvaruverktyget möjliggör ett ekosystem av bolag att utveckla nästa generations mobila nätverk för en rad av applikationer i stadsmiljöer och stödjer flera teknologier som 4G LTE, 5G, Wifi och IoT vilket ger slutanvändare en oöverträfflig användarupplevelse.

Ranplan Wireless är ett dotterbolag till Ranplan Group AB (Nasdaq First North: RPLAN) med huvudkontor i Stockholm. Ranplan opererar från kontor i Storbritannien, USA och Kina. För mer information: www.ranplanwireless.com