Ranplan Wireless tar hem kontrakt värt 3,7 MSEK från brittiska regeringen

Cambridge, Storbritannien, november 2018: Ranplan Wireless, utvecklaren bakom världens första 5G kombinerade planeringsverktyg för trådlösa inomhus- och utomhusnätverk för stadsmiljö har erhållit 3,7 MSEK i finansiering över en tvåårsperiod från Innovate UK för att utveckla en dataanalysplattform som kan användas till att förutsäga och förebygga bilköer i smarta städer. Innovate UK är en del av ”UK Research and Innovation” som finansieras av den brittiska regeringen för att främja produktivitet och ekonomisk tillväxt genom nya idéer och teknologier.

– Avancerade dataanalyser, sakernas internet (IoT) och ultrasnabba och tillförlitliga 5G-nätverk utgör byggstenarna i morgondagens smarta städer. I takt med att urbaniseringen intensifieras och orsakar problem med bilköer och förseningar i pendlandet behöver vi få bättre förståelse för hur invånarna samverkar med lokalsamhället för att förbättra samhällsservicen, i synnerhet under rusningstid, säger Alastair Williamson, vd för Ranplan Group AB.

Forskningsprojektet ska ledas av Ranplan och kommer att omfatta samarbete med University of Sheffield, Jinan University och East China University of Science & Technology, tillsammans med den ledande telekomoperatören China Unicom. Syftet med projektet är att utveckla modeller för maskininlärning och tekniker för att skapa en dataanalysplattform som kan ge stadsplanerare och chefer kunskaper i realtid om hur invånarna rör sig i städerna.

Om planerarna kan identifiera rörelsemönster, fordonsrörelser och tidpunkter för rusningstrafik kan de förutsäga var och när bilköer kommer att uppstå och fatta beslut om hur de allmänna kommunikationerna kan effektiviseras. Insamlade data kan exempelvis användas för att underlätta smart mobilitet i stadsmiljö. Några exempel är genom styrning av trafikljus, allmänna kommunikationer, förebyggande polisiärt arbete, men det finns många fler.

– Att vi tar hem det här tvååriga kontraktet vittnar om vilket professionellt forskningsteam vi har på Ranplan. Smarta städer handlar om människor och 5G är en avgörande teknologi för att stärka samhället, säger Alastair Williamson. Resultaten från forskningsprojektet kommer att hjälpa oss att kommersialisera en ny smart mobilitetslösning som kompletterar våra befintliga planeringsverktyg för trådlösa inomhus- och utomhusnätverk och att tillhandahålla ett robust planeringsverktyg för 5G och IoT i städer.

Om Innovate UK
Innovate UK är en del av ”UK Research and Innovation”, en offentlig myndighet som är fristående från ministerierna och finansieras av den brittiska regeringen för att främja produktivitet och ekonomisk tillväxt genom att stödja företag att utveckla och genomföra potentialen hos nya idéer som tagits fram av Storbritanniens världsledande forskare.

Med hjälp av omkring 500 medarbetare förmedlar Innovate UK kontakt mellan företag och samarbetspartner, kunder och investerare som kan hjälpa företagen att ta sina idéer till kommersiellt gångbara produkter och tjänster, vilket gynnar deras tillväxt. Innovate UK finansierar samarbeten mellan näringsliv och forskare för att främja innovation och stimulera näringslivets investeringar i forskning och utveckling inom alla Storbritanniens ekonomiska sektorer, värdekedjor och regioner. Sedan 2007 har Innovate UK investerat omkring 2,5 miljarder pund i företag i Storbritannien, vilket industrin matchat med 1,8 miljarder pund. Innovate UK har hjälpt 8 500 organisationer med projekt som beräknas ha tillfört drygt 18 miljarder pund till den brittiska ekonomin och skapat 70 000 arbetstillfällen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alastair Williamson, CEO
Alastair.Williamson@ranplanwireless.com

Om Ranplan Group
Ranplan är ett innovativt bolag inom trådlös teknik som har utvecklat ett världsledande mjukvaruverktyg för planering, design och optimering av trådlösa nätverk såväl utomhus som inomhus med hjälp av avancerad 3D-byggnadsmodellering och radiopropageringssimulering. Ranplans lösningar möjliggör för telekomindustrin att planera utbyggnaden av nästa generations trådlösa nätverk för en mängd applikationer i urbana miljöer. Ranplans produkter stöder flera teknologier såsom 4G LTE, 5G, WiFi och IoT vilket erbjuder slutanvändaren oöverträffad upplevelse.

Ranplan Wireless är ett dotterbolag till Ranplan Group AB (Nasdaq Firsth North: RPLAN) med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Gruppens verksamhet utgår från kontor i UK, USA och Kina. www.ranplanwireless.com