• Rapid/

Småländska Rapid fyller 75 år- från litet småländskt företag till världsledande globalt bolag

Report this content

Från ett litet företag som startade i Hestra 1936 har Rapid vuxit till ett globalt framgångsrikt företag med försäljning i över 130 länder, omsätter en knapp miljard och har 1100 anställda. 75-års jubilerande Rapid är dessutom en bit svensk industri- och designhistoria som fått en mängd prestigefyllda designpriser för sina produkter och representerats på Museum of Modern Art i New York. En småländsk framgångssaga som heter duga.

Vi har den alla på vårt skrivbord. Men få känner till att den klassiska häftapparaten K2 från småländska Rapid är världens mest sålda och tillverkad i Sverige, närmare bestämt i Hestra, sedan 40-talet.

Vardagsprodukterna och stilikonerna häftapparaten K2 och häfttången K1 har tagit företaget Rapid ut i världen från dess start i Hestra i Småland 1936. Idag, 75 år senare, har företaget försäljning i över 130 länder och har utvecklat sitt erbjudande enormt såväl inom kontors- och verktygsbranschen. Rapid är även ett naturligt val som leverantör av elektriska insatshäftare till tillverkarna av kopiatorer och dokumenthanteringssystem som till exempel HP och Xerox. Under 2011 lanserar man bland annat flera nya innovativa produkter som häfthammare och en elektrisk häftapparat för kontoret med Rapids patenterade kassettladdning.

- Samtidigt som vi firar 75 år lanserar vi produkter som lägger grunden för en stark tillväxt även i framtiden. Med relativt nya ägare i Esselte, ett mycket starkt varumärke och en klart ledande position på den europeiska marknaden ser vi fram emot kommande 75 år, säger Rapids VD Thorbjörn Sagerström.

Innovation och design

Grunden till Rapids framgång stavas framförallt innovation och design. Något som Rapid arbetat strategiskt med redan sedan 60-talet då man bland annat var först med att lansera elektriska häftapparater för såväl kontor som inom verktygsbranschen. Företaget har fått motta flera prestigefyllda priser som bland annat Utmärkt Svensk Design och Red Dot Design Award.

- Vi har alltid varit ett design- och innovationsdrivet företag. Det har vi kunnat vara eftersom vi sedan starten haft egen utveckling och tillverkning, fortsätter VD Thorbjörn Sagerström.

Hjärtat kvar i Småland

Huvudkontoret ligger i Hestra och här sker också all utveckling och en betydande del av produktionen bland annat av de två designikonerna häftapparaten K2 och häfttången K1. Med ett brett sortiment av häftverktyg, kontorshäftare, elektriska insatshäftare, hålslag och klammer har Rapid satt standarden inom häftning. Rapid är även ett naturligt val som leverantör till OEM, till tillverkarna av kopiatorer som till exempel HP och Xerox.

Rapid startades 1936 av då 20-åriga Olle Westlund. Företaget började med att tillverka celluloidfodral för kartor, körkort och ransoneringskort samt hårpapiljotter och cykelpumpar. Tyska tänger användes i produktionen men när den tyska fabriken bombades under andra världskriget och inte längre kunde leverera häfttängerna föddes idén att själva stå för tillverkning och senare utveckling av produkten.

Idag har koncernen 1100 anställda och säljkontor över hela världen. Filialfabriker finns i Frankrike och Kina. Rapid ingår i Esseltekoncernen sedan mars 2010.

För mer information vänligen kontakta;

Thorbjörn Sagerström, VD Rapid

Tel: 0705 - 54 90 23                 E-post: thorbjorn.sagerstrom@esselte.com

Rapid

Rapid är ett av världens ledande varumärken inom häftbranschen, med försäljning till över 130 länder. Företaget utvecklar, tillverkar och marknadsför kontorshäftare, häftverktyg och limpistoler samt elektriska insatshäftare till ledande tillverkare av kopiatorer och skrivare. Huvudkontoret ligger i
Hestra, 65 km sydväst om Jönköping. Filialfabriker finns i Lorraine, Frankrike och Shanghai, Kina.

www.isaberg-rapid.se

Esselte

Esselte är världens ledande tillverkare av kontorsutrustning med en årlig försäljning på ca 1 miljard US-dollar med filialer i 29 länder. Företaget utvecklar innovativa lösningar som förenklar det moderna hemmet och arbetsplatsen. Esselte säljer mer än 20 000 produkter, främst till kontor, i över 130 länder med varumärken som Leitz, Rapid, Esselte, Pendaflex, Ampad och Xyron. Mer information finns på www.esselte.com

Taggar: