Jesper Lien ny vd i Plantasjen Group

Jesper Lien har utsetts till ny vd i Plantasjen Group (Plantasjen) och han tillträder den 22 augusti 2022. Han kommer närmast från rollen som Chief Commercial Officer (CCO) i samma bolag. Han har lång och bred erfarenhet från ledande befattningar inom nordiska och europeiska detaljhandelsföretag. Hans tidigare erfarenheter omfattar bland annat rollen som vd för Coop Danmark samt rollen som CCO för B&Q som är Storbritanniens största DIY-kedja.

”Plantasjen är inne i en spännande fas och jag är glad över att Jesper Lien tackat ja till att leda den fortsatta utvecklingen. Med sin gedigna erfarenhet från ledande befattningar inom detaljhandeln får vi en erfaren och operativt stark vd för Plantasjen”, säger Anders Slettengren, styrelseordförande i Plantasjen och President Business Area Consumer på Ratos.

”Jag ser verkligen fram emot att leda Plantasjen på den fortsatta tillväxtresan. Det är med glädje och ödmjukhet jag tackat ja till att bli ny vd. Plantasjens vision är att vara Nordens härligaste växthus. Det innebär att erbjuda kunder inspiration, kunskap och verktyg för att lyckas med ett växande liv och att kunderna därför ska välja oss före konkurrenterna. Vi har kommit en bra bit på väg och jag ser att Plantasjen har framtiden för sig. Nu ser jag fram emot att växla upp tillsammans med mina kollegor”, säger Jesper Lien, tillträdande vd i Plantasjen.

Nuvarande vd Nina Jönsson kommer att gå vidare till nya utmaningar utanför Ratosgruppen.

”Vi vill tacka Nina Jönsson för hennes tid som vd på Plantasjen, men också för hennes totalt sju år som vd för bolag inom Ratosgruppen. Hon är en skicklig ledare som skapat förbättrad lönsamhet med kunden och medarbetarna i fokus. Vi önskar henne varmt lycka till i framtiden”, säger Jonas Wiström, vd och koncernchef för Ratos.

Om Plantasjen
Plantasjen är Nordens ledande kedja för försäljning av växter och växttillbehör med 128 butiker i Norge, Sverige och Finland samt e-handel. Antalet anställda uppgår till cirka 2 400 och försäljningen för rullande 12 månader per 30 juni 2022 uppgick till cirka 4,5 miljarder SEK. Ratos förvärvade Plantasjen 2016.

För ytterligare information
Anders Slettengren, styrelseordförande, Plantasjen och President Business Area Consumer, Ratos, +46 72 589 89 00
Jesper Lien, tillträdande vd, Plantasjen, +45 51 593 601
Josefine Uppling, VP Communication, Ratos, +46 76 114 54 21

Ratos bolagsgrupp består av 15 bolag indelade i tre affärsområden, Construction & Services, Consumer och Industry. Nettoomsättning för Ratos bolagsgrupp uppgick 2021 till cirka SEK 26 miljarder. Vår affärsidé är att äga och utveckla bolag som är eller kan bli marknadsledande. Vi har en tydlig företagskultur och strategi – allt vi gör bygger på våra kärnvärden: Enkelhet, Tempo i exekvering och Allt handlar om människor. Vi möjliggör för självständiga bolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Människor och ledarskap samt kultur och värderingar är i fokus.