Ratos AB: Justerad EBITA upp 41% i det fjärde kvartalet - fortsatt god efterfrågan

Kvartal 4 2022

• Justerad1) EBITA uppgick till 318 MSEK (226)
  • Rörelseresultatet uppgick till 282 MSEK (379)
  • Resultatet föregående år påverkades positivt av en orealiserad vinst om 164 MSEK i samband med omvärdering av aktier i Dun & Bradstreet Holding Inc.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,11 SEK (0,94)2)
  • Rörelsens kassaflöde uppgick till -175 MSEK (75)

Helår 2022

• Justerad1) EBITA uppgick till 1 966 MSEK (1 802)
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 618 MSEK (1 656)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,68 SEK (2,83) för kvarvarande verksamhet
  • Rörelsens kassaflöde uppgick till 723 MSEK (425)
  • Skuldsättningsgrad exklusive finansiell leasing uppgick till 2,5x (0,1x)
  • Styrelsen i Ratos föreslår en utdelning för helåret 2022 om 0,84 SEK per aktie (1,20)

Väsentliga händelser under samt efter kvartalets slut

• 27 oktober slutfördes Ratos förvärv av Semcon som nu ingår i affärsområdet Industry
  • 1 december förvärvade HL Display, som ingår i affärsområdet Industry, bolaget Allied POS
  • 23 december förvärvade TFS, som ingår i affärsområdet Industry, CRO-bolaget Appletree CI Group AG

1) För definition se sid 24 i rapporten. EBITA för kv4 2021 är justerat med omvärdering och realisationsresultat noterade aktier 164 MSEK. EBITA för kv1-4 2022 är justerat med omvärdering och realisationsresultat noterade aktier -118 MSEK (-116) samt omstruktureringskostnader om -130 MSEK hänförligt till Diab.

2) Resultat per aktie minskade som en effekt av att periodens resultat efter skatt i det fjärde kvartalet minskade med -338 MSEK till följd av att föregående års resultat i det fjärde kvartalet påverkades positivt av omvärdering av de under 2022 avyttrade D&B-aktierna (164 MSEK) samt av redovisad uppskjuten skattefordran (94 MSEK). Finansnettot innevarande kvartal försämrades till följd av finansiering av genomförda bolagsförvärv och det högre ränteläget (-45 MSEK) samt av negativa valutaeffekter (-40 MSEK).

Justerad EBITA uppgick till 318 MSEK i kvartalet och till 1 966 MSEK för helåret, en ökning med 41% respektive 9%. Omsättningen i kvartalet uppgick till 8 195 MSEK, vilket var 42% högre än föregående år, varav 12% utgör organisk tillväxt. Under det fjärde kvartalet fortsatte arbetet med att skapa en mer homogen koncern genom förvärvet av konsultbolaget Semcon. Under året har vi fortsatt att förvärva bolag inom infrastruktur samt bolag för affärsområdet Industry. Dessa områden är också vårt fokus framåt. Vägen mot en mer sammanhållen struktur kommer att innehålla såväl försäljningar av koncernbolag som förvärv och ska sammantaget även resultera i en fortsatt stark balansräkning”.

Jonas Wiström, vd och koncernchef, Ratos

En presentation av rapporten kommer att hållas idag kl. 09.00 CET. Presentationen kommer att hållas på engelska och även finnas tillgänglig som webcast på Ratos webbplats, www.ratos.com.

Presentationen kan följas live på Youtube via följande länk: https://youtu.be/6rBHv2vp6t4

Deltagare som vill ställa frågor i direktsändningen ombeds att föranmäla sig till helena.jansson@ratos.com för en personlig inbjudan.

Representanter för media är välkomna att kontakta kommunikationschef Josefine Uppling vid intervjuförfrågningar.

Stockholm den 13 februari 2023
Jonas Wiström
Vd och koncernchef

För ytterligare information, besök www.ratos.com eller kontakta:
Josefine Uppling, kommunikations- och hållbarhetschef
076-114 54 21
josefine.uppling@ratos.com

Jonas Ågrup, CFO och IR
08-700 17 00

Jonas Wiström, vd och koncernchef
08-700 17 00

Denna information är sådan information som Ratos AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2023 kl. 07.00 CET.

Ratos bolagsgrupp består av 16 bolag indelade i tre affärsområden, Construction & Services, Consumer och Industry. Nettoomsättning för Ratos bolagsgrupp (rullande 12 månader) uppgår till cirka SEK 32 miljarder. Vår affärsidé är att äga och utveckla bolag som är eller kan bli marknadsledande. Vi har en tydlig företagskultur och strategi – allt vi gör bygger på våra kärnvärden: Enkelhet, Tempo i exekvering och Allt handlar om människor. Vi möjliggör för självständiga bolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Människor och ledarskap samt kultur och värderingar är i fokus.