Ratos ändrar i ledningen för Oase Outdoors

Den nuvarande VD:n och medgrundaren i Oase Outdoors (Oase), Henrik Arens, slutar som VD i bolaget i slutet av sommaren 2022. Henrik Bernth har utsetts till ny VD. Henrik Arens kommer att utses till ny styrelseordförande. Anders Slettengren, President Business Area Consumer på Ratos, och nuvarande styrelseordförande, fortsätter som styrelseledamot.

Under Henrik Arens mångåriga ledarskap har Oase utvecklats till sin nuvarande position som en ledande tillverkare av campingutrustning på den europeiska marknaden.

Den inkommande VD:n Henrik Bernth är en välkänd profil i branschen och var tidigare försäljningschef i Oase. De senaste tre åren har han varit verksam som VD på Danish Ocean Textile Group. Senast den 1 augusti 2022 återkommer han till Oase för att påbörja sitt nya uppdrag som VD.

”Jag vill verkligen tacka Henrik Arens för hans starka engagemang. Oase har haft en imponerande utveckling under hans ledarskap. Jag ser positivt på att efterträdaren Henrik Bernth känner bolaget sedan innan, det ger goda förutsättningar för fortsatt stabilitet och handlingskraft. Jag ser också fram emot att fortsätta samarbetet med Henrik Arens i hans nya roll som styrelseordförande”, säger Anders Slettengren, nuvarande styrelseordförande i Oase och President Business Area Consumer på Ratos.

”Med en tydlig strategi på plats och med ett rekordår i ryggen i en bransch med framtiden för sig känns timingen rätt att låta en ny VD leda Oase in i framtiden”, säger Henrik Arens, nuvarande VD, Oase.

”Jag är ödmjuk och stolt över att ha fått förtroendet att leda Oase. Jag känner bolaget sedan innan och är imponerad av den positiva utveckling som skett de senaste åren. Nu ser jag fram emot att, tillsammans med mitt team, ta Oase vidare på tillväxtresan”, säger Henrik Bernth, inkommande VD i Oase.

Om Oase Outdoors
Oase Outdoors utvecklar, designar och säljer innovativ utrustning för camping och friluftsliv under tre starka varumärken: Outwell®, Easy Camp® och Robens®. Oase Outdoors erbjuder ett brett produktsortiment som främst består av tält, campingmöbler, sovsäckar och annan friluftsutrustning. För de tre olika varumärkena finns en tydlig differentiering mot olika konsumentgrupper, såsom familjer, nybörjare, festivalbesökare och äventyrare som med olika krav på kvalitet och pris vill njuta av friluftsliv med bra utrustning.

Anders Slettengren, styrelseordförande i Oase Outdoors och President Business Area Consumer, Ratos, +46 72 589 89 00
Henrik Arens, VD, Oase Outdoors, +45 40 58 38 89
Josefine Uppling, VP Communication, Ratos, +46 76 114 54 21

Om Ratos
Ratos bolagsgrupp består av 13 bolag indelade i tre affärsområden, Construction & Services, Consumer och Industry. Nettoomsättning för Ratos bolagsgrupp uppgick 2021 till cirka SEK 35 miljarder. Vår affärsidé är att utveckla bolag med huvudkontor i Norden, som är eller kan bli marknadsledande. Vi möjliggör för självständiga bolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Fokus på människor och ledarskap samt kultur och värderingar är centrala delar av Ratos. Allt vi gör bygger på Ratos kärnvärden: Enkelhet, Tempo i exekvering och Allt handlar om människor.

Taggar: