Ratos förvärvar RH Form och danska RBM

Ratos förvärvar RH Form och danska RBMRatos förvärvar 100% av kontorsstolsproducenterna RH Form och RBM. Tillsammans beräknas de två företagen omsätta drygt 600 Mkr 2006. Ratos investering uppgår till knappt 190 Mkr. RH Form, som grundades 1975, är idag en av Sveriges ledande producenter av kontorsstolar. Företaget, med huvudkontor i Nässjö, har ca 120 anställda och beräknas omsätta 340 Mkr 2006. Rörelseresultatet (EBITA) väntas bli ca 50 Mkr. Danska RBM med huvudkontor i Fjerritslev på Jylland har 150 anställda och beräknas omsätta 280 Mkr och göra ett rörelseresultat (EBITA) om ca 21 Mkr under räkenskapsåret 2006/07. - Vi har lärt känna Ratos väl under hösten och ser mycket positivt på vårt kommande samarbete, säger Peter Eklund och Birger T. Larsen, VD på RH Form respektive RBM. RH Form producerar olika typer av ergonomiska kontors- och arbetsstolar och erbjuder dessutom ett sortiment av olika specialstolar. RBM har utöver kontorsstolar även stolar för konferens, utbildning och matsalar i sitt sortiment. Både RH Form och RBM såväl designar som producerar sina stolar. Huvuddelen av bolagens inköp avser komponenter medan företagens fabriker monterar och i viss mån syr klädsel till stolarna. - Både RH Form och RBM erbjuder ergonomiska, högkvalitativa sittprodukter och vi ser goda möjligheter att växa vidare inom branschen genom bolagen, säger Ratos VD Arne Karlsson. Vi är glada att Ratos får möjlighet att ta över som ägare till dessa tidigare familjeägda entreprenörs­företag. Båda bolagen har redan idag intressanta marknadspositioner i Europa och möjligheten finns att växa såväl geografiskt som genom utökat sortiment. De båda bolagens hemmamarknader utgör knappt 40% av den totala försäljningen. Andra viktiga marknader är övriga Norden samt Storbritannien och Holland. Den europeiska marknaden för kontorsmöbler omsätter årligen ca 60 mdr kr varav stolar uppskattas utgöra cirka en tredjedel. Bolagens ledande befattningshavare kvarstår i sina nuvarande befattningar och avser att investera tillsammans med Ratos. Ratos förvärv är villkorade av berörda myndigheters godkännande. För ytterligare information:Arne Karlsson, VD Ratos, 08-700 17 00Anna-Karin Celsing, Informationschef Ratos, 070-399 62 39Peter Eklund, VD RH Form, 070-28 655 50Birger T. Larsen, VD RBM, 0045-40 64 21 01 Kommande informationstillfällen från Ratos:Bokslutskommuniké 200622 februari 2007Årsstämma11 april 2007Delårsrapport januari-mars9 maj 2007Delårsrapport januari-juni21 augusti 2007 Delårsrapport januari-september9 november 2007 Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade egna kapitalet uppgår till ca 9 miljarder kronor. Innehaven i Ratos är Anticimex, Arcus Gruppen, Bisnode, Bluegarden, Camfil, DIAB, GS-Hydro, Haendig, Haglöfs, HL Display, Hägglunds Drives, Inwido, Jøtul, Lindab, Medifiq Healthcare, Superfos och Övriga innehav.Attachment: Pressmeddelande (PDF)Text version / Internet version / Print / Close