Ratos intressebolag Aibel vinner större FPSO-kontrakt

MODEC, en ledande leverantör av flytande konstruktioner och lösningar till den globala offshorebaserade olje- och gasindustrin, har tilldelat Aibel ett intentionsavtal i samband med att MODEC ska leverera en ny FPSO (flytande produktions-och lagringsfartyg) till Equinor för Bacalhau-fältet i Brasilien.

Intensionsavtalet innehåller en FEED-fas (Front End Engineering Design) för ingenjörstjänster med en ytterligare option på ett så kallat EPC-kontrakt (Engineering, Procurement, Construction) som inkluderar detaljprojektering, inköp och bygg av cirka 20.000 ton toppmoduler för det stora produktions- och lagringsfartyget.

Ingenjörsarbetet startar omedelbart på Aibels Singaporekontor. Planerad uppstart av prefabrikationen av toppmodulerna är satt till andra kvartalet 2021.

Det färdiga produktions- och lagringsfartyget som ska levereras av MODEC till Equinor blir ett av världens största och den största att någonsin levereras till Brasilien. Totalt har fartyget en produktionskapacitet på upptill 220.000 fat råolja per dag. Fartyget ska driftsättas på Bacalhau-fältet, cirka 185 kilometer utanför kusten vid Sao Paolo.

”Detta är ett viktigt erkännande för vår internationella FPSO-expertis i Singapore och Thailand. Vi har en lång historik av leveranser av dessa fartyg byggda i världsklass. Med detta stora projekt ser vi fram emot att vidareutveckla de väletablerade relationerna vi har med både MODEC och slutkunden Equinor”, säger Aibels VD, Mads Andersen.

Projektet ska ledas från Aibels kontor i Singapore, där Aibel och MODEC kommer etablera ett integrerat projektteam. Byggnationen av modulen på totalt 20.000 ton kommer att göras på Aibels nyligen utbyggda och renoverade varv i Laem Chabang i Thailand.

Jonas Wiström, VD och koncernchef, Ratos, 08-700 17 00
Helene Gustafsson, IR- och presschef, Ratos, 08-700 17 98

Ratos är ett investeringsbolag som utvecklar onoterade medelstora bolag med bas i Norden. Målet är att som aktiva ägare bidra till långsiktig och hållbar utveckling i bolagen. Ratos är börsnoterat och investerar kapital från egen balansräkning och har därmed en flexibel ägarhorisont. Ratos 12 bolag är indelade i tre affärsområden, Construction & Services, Consumer & Technology och Industry. Totalt sysselsätter bolagen cirka 12 300 medarbetare.