Ratosbolaget HENT har vunnit miljardkontrakt på nya Bodø flygplats i Norge

Avinor har gett HENT uppdraget att bygga en ny passagerarterminal och flera andra driftsbyggnader på nya Bodø flygplats i Norge. Kontraktet har en ram på 2,4 miljarder NOK.

Nya Bodø flygplats tas i drift under 2029/2030. Hela projektet har en kostnadsram på 7,2 miljarder NOK och detta var det sista av två stora kontrakt som har utlysts.

Tre aktörer lämnade anbud, och HENT fick högst poäng i utvärderingsprocessen. HENT tilldelas därför uppdraget. Entreprenaden är en totalentreprenad med s k ”samspillsentreprise”. Det innebär att HENT och Avinor tillsammans kommer att arbeta med detaljerna i projektet för att komma överens om den slutliga utformningen och kostnaden.

”Att Avinor ger HENT förtroendet att bidra i det här samhällsviktiga bygget är ytterligare ett bevis på den starka position HENT har i en i övrigt utmanad byggmarknad. Ratos byggverksamhet fokuserar i huvudsak på offentliga kunder och samhällsviktiga byggnader, orderböckerna är stora och vi ser ljust på framtiden”, säger Christian Johansson Gebauer, styrelseordförande i HENT och President, Business Area Construction & Services, Ratos.

”Vi är så klart mycket nöjda med att Avinor valde oss. Det har varit en lång och gedigen process under hela anbudsarbetet, vi har involverat hela bredden av företagets kompetens tillsammans med flera externa partners. Lagarbetet kring våra svar på tilldelningskriterierna pris, uppgiftsförståelse och projektorganisation gjorde att vi gick segrande ur tävlingen och det är ett stort erkännande för hela HENT och våra partners”, säger Jan Jahren, vd, HENT.

Om HENT
HENT är en ledande byggentreprenör som främst arbetar med nybyggnation av offentliga och kommersiella fastigheter. HENT fokuserar på projektutveckling, projektering, projektledning och inköp. Projekten genomförs med egen projektadministration och i samarbete med ett kunnigt nätverk av kvalitetssäkrade underentreprenörer. HENT är verksamt med projekt över hela Norge och inom utvalda segment i Sverige samt Danmark.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Josefine Uppling, VP Communication & Sustainability, Ratos, +46 76 114 54 21

Ratos är en svensk bolagsgrupp med fokus på teknik- och infrastrukturlösningar, och består av 17 dotterbolag indelade i tre affärsområden: Construction & Services, Industry och Consumer. Nettoomsättning för bolagsgruppen (rullande 12 månader) uppgår till cirka SEK 34 miljarder. Vi har en tydlig företagskultur och strategi – allt vi gör bygger på våra kärnvärden: Enkelhet, Tempo i exekvering och Allt handlar om människor. Vi möjliggör för självständiga dotterbolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Människor och ledarskap samt kultur och värderingar är i fokus.