Ratosbolaget Plantagen förvärvar Flyinge Plantshop

Plantagen förvärvar Flyinge Plantshop som är en ledande plantskola i Sverige, välkänd för sin kunskap, kvalitet och service. Bolagets omsättning, varav mer än 50% kommer från företagskunder, uppgår 2021 till 82 MSEK med en EBITDA om 12 MSEK. I och med förvärvet breddas produktutbudet och kundbasen i Plantagen. Plantagen förstärker nu sin position som ledande handelsträdgård för såväl privatkunder som för företagskunder inom den privata och offentliga sektorn.

”Tilläggsförvärv av den här typen är helt i linje med Ratos strategi. Flyinge är ett välskött familjeföretag där kvalitet och långsiktighet är i fokus. Förvärvet kommer att leda till synergier och bidra till den fortsatta utvecklingen av Plantagen framför allt genom det unika sortimentet och expansionen mot företagskunder”, säger Anders Slettengren, styrelseordförande i Plantagen och President Business Area Consumer, Ratos.

Förvärvet av Flyinge Plantshop är ett steg i Plantagens arbete med att förvärva lokalt och regionalt attraktiva handelsträdgårdar som med genuint yrkeskunnande och attraktivt sortiment tilltalar såväl privatkunder som företagskunder inom den privata och offentliga sektorn.

”Vår vision är att vara Nordens härligaste växthus. Det innebär att erbjuda kunder inspiration, kunskap och verktyg för att lyckas med ett växande liv. Vårt fokus har varit viktat mot privatkunder och framåt ökar vi våra ansatser att erbjuda företagskunder och offentlig förvaltning produkter och tjänster. Familjen Seger har de senaste hundra åren skapat ett väldigt fint företag och nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans”, säger Nina Jönsson, VD på Plantagen.

Den tidigare ägaren av Flyinge Plantshop sedan fyra generationer, familjen Seger, kommer fortsatt vara drivande i verksamheten på Flyinge. Flyinge Plantshop kommer att fortsätta operera under eget varumärke. Tillträdet sker den 1 mars 2022.

Anders Slettengren, styrelseordförande i Plantagen och President Business Area Consumer, Ratos, +46 72 589 89 00
Nina Jönsson, vd Plantagen, +46 72 077 44 20
Josefine Uppling, VP Communication, Ratos, +46 76 114 54 21

Ratos bolagsgrupp består av 13 bolag indelade i tre affärsområden, Construction & Services, Consumer och Industry. Nettoomsättning för Ratos bolagsgrupp uppgick 2021 till cirka SEK 35 miljarder. Vår affärsidé är att utveckla bolag med huvudkontor i Norden, som är eller kan bli marknadsledande. Vi möjliggör för självständiga bolag att utvecklas snabbare genom att vara del av någonting större. Fokus på människor och ledarskap samt kultur och värderingar är centrala delar av Ratos. Allt vi gör bygger på Ratos kärnvärden: Enkelhet, Tempo i exekvering och Allt handlar om människor.