Kronans Droghandel säljs till Orion

Report this content

Kronans Droghandel säljs till Orion Ratos säljer sitt 49-procentiga innehav i Kronans Droghandel (KD) till finska Orion för ca 460 Mkr. Exitvinsten beräknas bli 115 Mkr med hänsyn tagen till KDs försäljning av sitt norska dotterbolag Holtung. Ratos investering i KD, som gjordes i samband med förvärvet av Atle förra året, beräknas därmed ha genererat en IRR (genomsnittlig årlig avkastning) om drygt 10%. Finska Orion äger redan tidigare 10,6% av aktierna i KD. Genom dagens förvärv av Ratos och 3i´s sammanlagda innehav om 58,3% i KD träder Orion in som ny huvudägare. Återstående större ägare är bland andra MSD Sverige, Pfizer och Astra Nordic. Den 3 april 2002 offentliggjordes att KD säljer sitt norska dotterbolag Holtung. Den realisationsförlust denna affär ger upphov till i KD beräknas påverka Ratos resultat negativt. För Ratos beräknas nettoeffekten av de två affärerna bli en vinst om ca 60 Mkr. - I Orion har vi funnit en stark ägare till KD. Bolagens verksamheter kompletterar varandra väl och vi är övertygade om att såväl KDs som Orions kunder och anställda kommer finna att de framöver erbjuds än bättre möjligheter genom samgåendet, kommenterar Ratos VD Arne Karlsson försäljningen. Att vi på relativt kort tid hunnit delta i att åstadkomma nyttiga förändringar i KDs struktur och finna en ny huvudägare för bolaget samtidigt som investeringen resulterat i en god exitvinst känns mycket tillfredsställande. Orions dotterbolag Oriola är Finlands näst största läkemedelsgrossist. Oriola är också den ledande grossisten inom distribution av medicintekniska produkter till hälsovårds- och laboratoriebranschen i Finland. I Sverige marknadsför Oriola ett fullsortimentsprogram av dentalprodukter. Genom förvärvet av KD kommer Orions verksamhet inom distribution av läkemedel och hälsovårds- och laboratorieprodukter att nå en slagkraftig storlek i Norden. Tillsammans blir Oriola och KD marknadsledare i Finland och den näst största läkemedelsgrossisten i Sverige. - Vi har köpt majoriteten i KD med syfte att bilda en nordiskt sett stor distributör för läkemedel och hälsovårdsprodukter samtidigt som vi förstärker Orions strategiska ställning som produktleverantör i hälso- och sjukvårdsbranschen, förklarar Orions koncernchef Jukka Viinanen. De båda bolagen kommer att fortsätta som självständiga enheter. Affären villkoras bland annat av godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. För ytterligare information: Arne Karlsson, VD Ratos, 08 700 17 00 Ralph Nilsson, VD Kronans Droghandel, 031 88 70 00 Jukka Viinanen, VD, Koncernchef Orion, +358 10 429 37 10, (efter kl. 12.00 svensk tid) Kommande informationstillfällen från Ratos 2002: Delårsrapport jan-mars 13 maj Delårsrapport jan-juni 26 augusti Delårsrapport jan-sept 13 november Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade substansvärdet uppgår till knappt 9 miljarder kr. Innehaven i Ratos är Arcorus, Atle Industri, Camfil, Capona, Dahl, DataVis, DIAB, Dynal Biotech, Esselte, Exceed, Gadelius, Haendig, Haglöfs, Hilding Anders, HL Display, Industri Kapital, Intervect, Kronans Droghandel, Lindab, Martinsson, Q-Labs, Superfos, Telia Overseas och Yarrow. Orion är Finlands ledande koncern för läkemedels och hälsovårdsprodukter. Den näst största enheten i koncernen är Oriola som koncentrerar sig på läkmedelsdistribution, partihandel och marknadsföring av medicintekniska produkter i Finland och Baltikum samt produkter till hälsovårds- och laboratoriebranschen i Finland. I Sverige marknadsför Oriola ett fullsortimentsprogram av dentalprodukter. Orion- koncernens omsättning år 2001 uppgick till 970,8 MEUR och dotterbolaget Oriola omsatte under samma period 329,3 MEUR. Kronans Droghandel är en av Nordens största och äldsta distributörer inom hälso- och sjukvårdsmarknaden. Företaget är ett renodlat logistikföretag med ett sortiment som inbegriper läkemedel, vacciner och medicintekniska produkter. Leverantörer är till stor del multinationella läkemedelsföretag och kunderna utgörs av apotek samt övrig hälso- och sjukvård. Antalet anställda uppgår idag till ca 460 och år 2001 uppgick omsättningen till ca 14,8 miljarder kr. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/12/20020412BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/12/20020412BIT00110/wkr0002.pdf