Lindab förvärvar i Ungern

Report this content

Lindab förvärvar i Ungern Lindab, som till 49% ägs av Ratos, har idag förvärvat delar av amerikanska Butlers ungerskbaserade europeiska verksamhet för utveckling, tillverkning och marknadsföring av stålhallar. - Dagens förvärv är ett viktigt steg i den tillväxtstrategi som Lindab lagt fast för Central-europa, kommenterar Lindabs VD Carl-Gustaf Sondén1) dagens affär. Lindab har två affärsområden - Ventilation och Profile. Profile säljer bland annat tak- och fasadplåt, takavvattningssystem, portar, lättbyggnadssystem och stålhallar. Förra året omsatte affärsområdet, som växer kraftigt i Central- och Östeuropa, ca 1,8 miljarder kr. - Vi vet att behovet av stålhallar är stort i Central- och Östeuropa. Genom förvärvet får vi ett komplett produktprogram och en stark försäljningskanal i bl.a Ungern, en marknad vi redan idag har goda erfarenheter från, säger Carl-Gustaf Sondén. Den förvärvade verksamheten omsätter ca 180 Mkr årligen. Förvärvet finansieras genom Lindabs egna medel och innebär inget krav på ytterligare kapitaltillskott från Lindabs ägare. - Förvärvet är ett gott exempel på hur Lindab kombinerar organisk tillväxt med förvärv i denna snabbväxande region, kommenterar Ratos VD Arne Karlsson1) dagens affär. För ytterligare information: Arne Karlsson, VD Ratos, 08 700 17 00 Carl-Gustaf Sondén, VD Lindab, 0431 850 00 Se även www.ratos.se 1) Nedladdningsbara bilder finns i Ratos pressrum/bildbank - www.ratos.se Kommande informationstillfällen från Ratos 2002: Delårsrapport jan-mars 13 maj Delårsrapport jan-juni 26 augusti Delårsrapport jan-sept 13 november Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade substansvärdet uppgår till knappt 9 miljarder kronor. Innehaven i Ratos är Arcorus, Atle Industri, Camfil, Capona, Dahl, DataVis, DIAB, Dynal Biotech, Esselte, Exceed, Gadelius, Haendig, Haglöfs, Hilding Anders, HL Display, Industri Kapital, Intervect, Kronans Droghandel, Lindab, Martinsson, Q-Labs, Superfos, Telia Overseas och Yarrow. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01280/wkr0002.pdf