Ny VD och koncernchef i DataVis

Ny VD och koncernchef i DataVis Åke Engquist har utsetts till ny VD och koncernchef i Ratos intressebolag DataVis. Åke Engquist, som har verkat inom IT- och telekombranschen sedan 1980, kommer närmast från Teleca AU-System där han varit affärsenhetschef för Enterprise Infrastructure. - Som tillträdande koncernchef har Åke Engquist i uppdrag att fortsätta renodlingen av DataVis och skapa ett mer fokuserat tjänsteutbud, säger Bo Jungner, ansvarig för DataVis inom Ratos. Med sin gedigna meritlista bedömer DataVis styrelse att han tillsammans med den övriga ledningen bör ha goda förutsättningar att bringa DataVis till lönsamhet och tillväxt. DataVis verksamhet är inriktad på att utveckla och effektivisera kundernas affärsverksamheter genom kvalificerade lösningar inom systemutveckling, systemintegration, teknikrelaterade tjänster samt kompetensutveckling. Kunderna är medelstora och stora företag som främst återfinns inom branscherna handel, industri, offentlig förvaltning och telekom. Under 2001 omsatte koncernen 215 Mkr. - Det känns mycket utmanande att bygga vidare DataVis med den kompetenta personal, stabila kundkrets och renodlade verksamhet som redan nu finns, säger Åke Engquist. Åke Engquist tillträder sin nya befattning den 1 oktober 2002. Han efterträder Johan Örtenblad som på egen begäran återgår till sin ursprungliga roll som konsult och ledare inom DataVis. För ytterligare information: Bo Jungner, Senior Investment Manager Ratos, 08-700 17 85 Åke Engquist, tillträdande VD och koncernchef DataVis, 070-626 75 93 Kommande informationstillfällen från Ratos 2002: Delårsrapport jan-juni 26 augusti Delårsrapport jan-sept 13 november Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade substansvärdet uppgår till drygt 8 miljarder kronor. Innehaven i Ratos är Arcorus, Atle Industri, Camfil, Capona, Dahl, DataVis, DIAB, Dynal Biotech, Gadelius, GIGA-consulting, Haendig, Haglöfs, Hilding Anders, HL Display, Industri Kapital, Intervect, Lindab, Martinsson, Q-Labs, Superfos och Telia Overseas. Nedladdningsbart bildmaterial finns i Ratos pressrum på www.ratos.se Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=20809 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/19/20020819BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/19/20020819BIT00080/wkr0002.pdf