Rättighetsalliansen tio år

Report this content

Nu fyller Rättighetsalliansen tio år. Med sin kompetens inom IT och juridik ligger byrån i framkant när det gäller bekämpning av nätbrott och piratkopiering inte bara i Sverige utan också i världen.

Rättighetsalliansen ligger bland annat bakom domen mot Designers Revolt, möblernas Pirat Bay, och målet mot Swefilmer, Nordens största illegala streamingtjänst. Tack vare Rättighetsalliansens långsiktiga arbete kom också nyligen en lag mot grovt upphovsrättsbrott, kallad Lex Pontén.

Rättighetsalliansen bildades av medarbetare på Antipiratbyrån, som bland annat blev känd för razzian och senare rättegången mot The Pirate Bay. I början var det stort fokus på piratkopierade filmer på DVD men arbetet har succesivt övergått till olika former av nätbrott som piratkopiering, kränkningar och illegal handel. Byrån hjälper även företag att försvara sin design på möbler och annat.

Rättighetsalliansen har under åren hjälpt många stora bolag, inte minst filmbolag. I takt med att allt fler är aktiva på sociala medier har även nätbrotten ökat. Ett nytt avtal ger nu Rättighetsalliansen som en av få aktörer i världen rätt att hjälpa även små aktörer att hantera innehåll på YouTube.

–  Sverige har länge legat i framkant när det gäller den digitala utvecklingen, vilket även har inneburit att landet även gått i bräschen för digitala brott. I dag är tekniken mer komplex och brotten mer organiserade och internationella. De som ligger bakom är fortfarande enskilda personer med ekonomiska intressen som gör allt de kan för att hålla sig undan. Vårt arbete handlar fortfarande mycket om att stoppa intrång och säkra digitala bevis, säger Sara Lidbäck, jurist på Rättighetsalliansen.

Bild: I samband med tio årsjubileet har Ankans Tårtverkstad tagit fram en tårta åt Rättighetsalliansen med figurer som belyser höjdpunkter under åren. Foto: Ankans Tårtverkstad.

För mer information, kontakta gärna:

Sara Lindbäck, jurist Rättighetsalliansen, tfn +46 70 202 18 47, sara.lindback@rattighetsalliansen.se

Rttighetsalliansens jubileumstrta