Rättighetsalliansens kommentar med anledning av Skatteverkets arbete mot illegal IPTV:

Report this content

Skatteverket går i dag ut med ett pressmeddelande angående en rapport kring sitt arbete mot illegal IPTV. Rapporten visar att illegal IPTV är organiserad brottslighet som orsakar enorma intäkter till kriminella samtidigt som resultatet blir oerhörda förluster för kreatörer, rättighetshavare, skattebetalare och samhället i stort.

–  Sverige är särskilt drabbat av denna typ av organiserad brottslighet som genererar många miljoner rakt ner i fickorna på kriminella. Brotten skadar både kreatörer, skattebetalare och samhället i stort och måste stoppas, säger Sara Lindbäck, jurist på Rättighetsalliansen.

Rättighetsalliansen menar samtidigt att det behövs snabba åtgärder för att stoppa de illegala tjänsternas tillgång till svenska konsumenter.

– Det är dags för regeringen att ge en myndighet uppdraget att blockera dessa tjänster. Administrativ blockering, som det kallas, används framgångsrikt i till exempel Italien och Frankrike, säger Sara Lindbäck.

För mer information, kontakta gärna:

Sara Lindbäck, jurist Rättighetsalliansen, tfn +46 70 202 18 47, sara.lindback@rattighetsalliansen.se

Portrtt Sara Lindbck Rttighetsalliansen

Om Rättighetsalliansen

Rättighetsalliansen hjälper privatpersoner, företag och myndigheter mot brott på nätet. Företaget bildades 2011 i Stockholm och arbetar både i Sverige och internationellt. Rättighetsalliansen har ett mycket brett nätverk både inom och utom Sverige. Läs mer på www.rattighetsalliansen.se

Taggar: