381 miljoner euro till välfärden av RAYs vinst

Statsrådet har beviljat understöd av Penningautomatföreningens (RAY) vinst till social- och hälsoorganisationer sammanlagt 278,2 miljoner euro. Förutom understöd anvisas 102,8 miljoner euro till Statskontoret för vård och rehabilitering av våra krigsveteraner. Sammanlagt 381 miljoner euro används för samhälleliga ändamål.

Den 11. februari beviljade Statsrådet understöd till 806 organisationer för 1 630 objekt. Handikapporganisationerna får den största andelen av understödet, sammanlagt 55 miljoner euro. Med understöden stöder man bl.a. organisationernas opinionsbildning, information och rådgivning samt verksamhet för likasinnade och frivilligt arbete. Under nästa år ligger tyngdpunkterna i finansieringen på handikapparbete, som stöds med 55 miljoner euro, barnskydd och ungdomsarbete (37 milj. €), åldringsarbete (33 milj. €) samt främjande av hälsa och förebyggande av folkhälsoproblem (7,9 milj. euro). Understöden fördelas på Finlands alla landskap och på 243 kommuner. De största understödstagarna är betydande riksomfattande aktörer, bland annat Mannerheims Barnskyddsförbund, Förbundet för mödra- och skyddshem, samt Finlands Dövas Förbund. Förutom understöden anvisas 102,8 milj. euro av RAY:s vinst till Statskontorets användning för krigsinvalidernas rehabilitering och institutionsvård samt för frontveteranernas rehabilitering. Bläddra i understödsdatabasen http://www.ray.fi/pasvenska/avustustoiminta/datakuutio/index.php