• RAY/

Ansvar för finländarnas välfärd rankas högst i organisationsenkät (EMBARGO)

Får publiceras tidigast 18.7.2008 klo 11:00

Ansvar för medborgarnas välfärd är allra viktigast när det gäller arbetet inom en organisation, anser finländarna. Närmare hälften eller 44 procent hoppas att organisationernas ansvar för vår välfärd ska ligga kvar på nuvarande nivå.

Det här visar resultaten av en enkät som RAY lät göra under jubileumsåret. Avsikten var att kartlägga vilket förtroende olika institutioner – bland annat medborgarorganisationer, kommuner, stat och företag – har bland finländarna i sin roll som garant för välfärden.

Finländarna sätter ett mycket stort värde på den verksamhet som utförs av välkända organisationer som Röda Korset, Unicef och Mannerheims barnskyddsförbund. Man väntar sig att de i första hand ska hjälpa människor som har det sämre ställt samt handikappade, bostadslösa och personer med missbruksproblem.

Medborgarorganisationerna förväntas framför allt organisera praktiskt hjälparbete och frivilligarbete. Förväntningarna om hjälp är extra höga vid katastrofsituationer, enligt 91 procent av svarspersonerna.

När finländare är i behov av hjälp sätter de dock sin största tillit till personer som står dem närmast. Samtidigt är de beredda att ta ett eget ansvar i stället för att lita till institutionerna. En klar majoritet eller 85 procent ansåg att medborgarna borde börja ta ett ännu större ansvar för sig själva än hittills.

Större ansvar efterfrågas inom den offentliga sektorn och företagen

Man hoppas att stat, kommuner och företag ska ta ett betydligt större ansvar för finländarnas välfärd än de gör i dag. En övervägande majoritet eller 82 procent instämmer helt i att staten bör ta ett större ansvar, 81 procent anser att även kommunerna bör göra det och 66 procent tycker att företagen bör öka sitt sociala ansvar. I synnerhet svarspersoner mellan 25 och 54 år betonade företagens sociala ansvar, medan lägre inkomsttagare och pensionärer efterlyste ett större ansvar hos den offentliga sektorn.

Av de olika aktörerna inom den offentliga sektorn är det den egna kommunen som man sätter den största tilliten ifall man är i behov av hjälp. Förtroendet ligger dock inte på en särskilt hög nivå. Mindre än hälften eller bara 45 procent av svarspersonerna skulle ganska starkt lita på sin kommun i ett kritiskt läge. Två tredjedelar anser att kommunerna bör minska andelen köpta tjänster och erbjuda fler välfärdstjänster i egen regi.

Bakgrundsinformation

Marknadsundersökningsföretaget TNS Gallup intervjuade ett tusen finländare i maj 2008. Utöver intervjuerna genomfördes en webbpanel, där cirka 2 500 personer svarade på frågor.

RAY kommer under hösten att presentera en mer utförlig rapport om hjälpsamheten bland finländare som bygger på svaren i enkäten och webbpanelen. Rapporten författas av Anne Birgitta Pessi (f.d. Yeung), docent och forskare som särskilt undersökt frivilligverksamhet i Finland och altruism bland finländare.

Mer information av

Forskaren Anne Birgitta Pessi (f.d. Yeung), forskarkollegiet vid Helsingfors universitet, 041 544 3424, anne.b.pessi@helsinki.fi

Avdelningschef Janne Peräkylä, RAY, 0400 819 087, janne.perakyla@ray.fi