Understöd ansöks till över 2 400 objekt

Nästa år ansöker social- och hälsoorganisationer sammanlagt om 423 (2010: 520) miljoner euro penningautomatunderstöd för 2 424 objekt (2010: 2 885). Verksamhetsunderstöd ansöks sammanlagt 220 miljoner euro, investeringsunderstöd 81 miljoner euro och projektunderstöd 122 miljoner euro.

Ungefär hälften av ansökningarna riktas till social- och hälsoorganisationernas basarbete och medborgarverksamhet såsom frivillig- och kamratverksamhet, information och rådgivning samt erbjudande av deltagarmöjligheter och mötesplatser.

För år 2010 inkom 640 nya projektansökningar. Finansieringen ansöks sammanlagt 75 miljoner euro.

Nästa år delar RAY ut sammanlagt ca. 270 miljoner euro i understöd. Understödsförslaget för år 2011 publiceras torsdagen den 16 december kl. 10. Det slutgiltiga beslutet för understöden fattas av Statsrådet i början av nästa år.

Info

•  RAY riktar allt mer sin finansiering till organisationer som använder naturliga metoder att hjälpa, till exempel sådana som erbjuder sig att organisera frivilligarbete och stödpersonsverksamhet.
  • I år beviljade man understöd för 272,8 miljoner euro till sammanlagt 1630 objekt.
  • De största understödstagarna är bland annat Mannerheims barnskyddsförbund, Förbundet för mödra- och skyddshem, samt Dövas Förbund.

Redaktionerna till kännedom

RAY:s understödsförslag publiceras för pressen den 16 december kl. 10 på adressen www2.ray.fi. På reservservern står hela databasen för understödsförslag till förfogande. Databasen innehåller uppgifter om understöd från och med år 2000. Databasen står omedelbart till förfogande både på finska och svenska.

Man kan endast se understödsförslaget för år 2010 på den egentliga webbplatsen på adressen http://www.raha-automaattiyhdistys.fi/pasvenska/

Marika Leed, kontaktchef (09) 4370 2253, 0400 600 8982 marika.leed@ray.fi

Penningautomatföreningen RAY bidrar till välfärden i Finland. Hela vinsten på över 400 miljoner euro går till social- och hälsovårdsorganisationernas arbete samt vård och rehabilitering av krigsveteraner. Närmare två miljoner finländare gör detta möjligt, därför att våra spel ger dem spänning och förströelse. RAY har ensamrätt att driva penningautomater och kasinospel. Verksamheten präglas av ansvar. www.ray.fi