Understöd ansöks till över 2 800 objekt

Nästa år ansöker social- och hälsoorganisationer sammanlagt om 520 miljoner euro penningautomatunderstöd för 2 885 objekt. Verksamhetsunderstöd ansöks sammanlagt 244 miljoner euro, investeringsunderstöd 128 miljoner euro och projektunderstöd 147 miljoner euro.

Ungefär hälften av ansökningarna riktas till social- och hälsoorganisationernas basarbete och medborgarverksamhet såsom frivillig- och kamratverksamhet, information och rådgivning samt erbjudande av deltagarmöjligheter och mötesplatser. För år 2010 inkom 808 projektansökningar (2009: 872). Finansieringen som kan ansökas är 90 miljoner euro (2009: 96,2). Uppenbart ansöks flest nya projekt för arbete som befrämjar folkhälsan samt åldringsarbetet. Det kom 108 stycken ansökningar för projekt som befrämjar hälsa, vars finansiering i höst flyttades från Social- och hälsovårdsministeriets anslag till RAY. Summan som söks är 13 miljoner euro. Nästa år delar RAY ut sammanlagt 278,2 miljoner euro i understöd. Understödsförslaget för år 2010 publiceras torsdagen den 17 december kl. 10. Det slutgiltiga beslutet för understöden år 2009 fattas av Statsrådet i början av nästa år. Info - RAY riktar allt mer sin finansiering till organisationer som använder naturliga metoder att hjälpa, till exempel sådana som erbjuder sig att organisera frivilligarbete och stödpersonsverksamhet. - I år beviljade man understöd för 302,5 miljoner euro till sammanlagt 1893 objekt. - De största understödstagarna är bland annat Mannerheims barnskyddsförbund, Förbundet för mödra- och skyddshem, samt Dövas Förbund. Redaktionerna till kännedom RAY:s understödsförslag publiceras för pressen den 17 december kl. 10 på adressen www2.ray.fi. På reservservern står hela databasen för understödsförslag till förfogande. Databasen innehåller uppgifter om understöd från och med år 2000. Databasen står omedelbart till förfogande både på finska och svenska. Man kan endast se understödsförslaget för år 2010 under högtrafikens topp under de första timmarna på den egentliga webbplatsen på adressen www.ray.fi. Ytterligare information Hilppa Tervonen, beredningschef, (09) 4370 2310, 040 767 3130, hilppa.tervonen@ray.fi www.ray.fi/pasvenska/avustustoiminta/hakeminen/hakeminen.php